Cykelkurragömma

En enkel tävlingslek som inte kräver någon planering, knappt någon förberedelse och inga funktionärer under lekens gång. Kan både engagera den enskilda patrullen, eller involvera en hel kår. OCH det är vansinnigt kul, både för barn, som tonåringar och ledare.

‹ Tillbaka
Instruktioner

Dela in scouterna i lag, förslagsvis i sina vanliga patruller. 3 lag är optimalt, men även 2 eller fler än tre funkar.

Varje lag får en karta, se material. 

Minst en medlem i varje lag ska tillsammans bilda en chatt eller sms-grupp. Är scouterna små kan det vara bäst att låta deras ledare vara chattansvariga.

Ett lag börjar att vara gömmare. De tänker då ut ett bra gömställe i närområdet och cyklar dit, till detta får de ca 5 minuter på sig. Sedan ska de skicka foton till de andra lagen via chatten; ledtrådsfoton om på vilken plats de har gömt sig. De skickar ett foto omkring varannan minut, och de första fotona kan vara lite kluriga medan de nästföljande är mer och mer avslöjande om var de befinner sig.

Gömmarna fortsätter skicka ledtrådar tills alla andra lag har hittat dem.

Därefter blir ett nytt lag gömmare, och en ny rond tar vid.

Hinner man många ronder, och är tre lag eller fler, kan man först låta alla lag gömma sig varsin gång, varpå laget som hittar gömmarna först sedan får gömma sig ronden därpå.

Varför

Att ha roligt, vara kreativ i patrullen och skapa utmaningar för övriga patruller.

Material

Karta över området, en per lag. Välj ut och ringa in ett område som man ska hålla sig inom.

Mobiltelefon, en per lag. 

Alla deltagare behöver varsin cykel.

Tidsåtgång