Kortleken

För att under roliga former lära känna varandra och våga komma varandra nära. Skapar samvaro i gruppen.

Instruktioner

Alla tar varsin stol och sätter sig i en ring, ledaren delar ut ett kort per person. Alla måste komma ihåg vilken sorts kort man har fått, klöver, hjärter osv. (ej valören). Ledaren samlar sedan in alla kort igen.

 

Ledaren läser på första kortet, tex hjärter 5. Då ska de som fått hjärter hoppa ett steg åt vänster. Om ledaren läser hjärter dam så skall de med hjärter hoppa två steg åt vänster. Om det sitter en person på den platsen får hjärtern sätta sig i knät på denna.

 

Om personen vars färg nämns har en person som sitter i sitt knä måste den sitta kvar och på så viss kan det bli många som sitter i knät på varandra.

  • Kort med valör från 2 till 9 = ett steg
  • 10 till kung = två steg
  • Ess = dom som sitter i knät byter plats med varandra, så den underst kommer överst och den överst kommer underst.

Att tänka på

Med två kortlekar kan fler vara med.

Variant för äldre scouter:

Låt alla komma ihåg vilket kort de får, både valör och färg. Plocka sedan in kortleken i den ordning som personerna står i ringen och ändra inte i den ordningen medans leken pågår. Avsluta leken med att läsa upp ett kort i taget från de som användes och få på så sätt alla att ställa upp sig i samma ordning i ringen som de startade. Avsluta med en reflektion kring hur alla nu är tillbaka på samma platser där ni startade, men att känslan nu är annorlunda.

Säkerhet

Tänk på att alla inte är lika bekväma med kroppskontakt! Leken kan göras sittandes i ring på marken där man sätter sig framför varandra i stället för i knät. Den som sitter bakom håller då om eller i den framför.

Ta stolar eller bänkar av bra material som inte går sönder av tyngden.

Se till att inte för många sitter ovanpå varandra. Om det inte går att sitta fler kan de som kommer sätta eller ställa sig framför stolen istället. De som sitter i stolen kan gärna hålla om den som inte sitter i stolen så att de ändå hör ihop.

Tänk på att leken kan vara svår att genomföra för deltagare med någon form av funktionsvariation. Kan den anpassas för behoven i gruppen?

Material

En eller två kortlekar

En stol eller sittplats per deltagare.

 

Gruppstorlek
Tidsåtgång
Typ