Rävjakt på Danefjället - från Terminsprogram Våga

Planeringen utgår från att scouterna tillsammans med ledarna tar sig med lokaltrafik till och från hajkområdet (som bör ligga i någon typ av skogsterräng) och sover i en stuga. Förslagsvis sker hajken lördag till söndag. Hajken är planerad så att den går att genomföra med 3 ledare. Tidsangivelserna får givetvis anpassas efter lokala förutsättningar.

‹ Tillbaka
Instruktioner

Startceremoni

Scouterna samlas på bestämd plats, med hajkpackning, och möts av en ledare. Alla samlas i en ring. Ledarna tar närvaron och ser till att alla barn blir sedda. Berätta om hajkens första dag och gå igen vad som ska hända. Låt barnen säga hejdå till sina föräldrar.

Lördag ca kl 11.00

Dela in scouterna i hajkpatrullerna. Ge varje patrull en mindre sjukvårdslåda inkl plåster. Varje patrull får ett brev, som visar sig vara från örnen Gustav (se bilaga 1). Se till att ni ritat en enkel karta över området på brevet. Hjälp scouterna att läsa och att tyda brevet. Diskutera med scouterna hur ni ska ta er till Danefjället. Ta er till hajkområdet med hjälp av lokaltrafik.

Lördag ca kl 12.00

Scouterna kommer fram till hajkområdet. De möts av ett brev från räven Tofs (se bilaga 2) samt ett spår snitslat med fjädrar som ryckts ur örnen Gustavs fjäderskrud (påskfjädrar). Scoutpatrullerna sänds iväg längs spåret en och en. När sista patrullen gått, tar den medföljande ledaren en genväg till lunchplatsen.

Lördag ca kl 12.30

Efter en kortare vandring längs ett spår av fjädrar kommer scouterna fram till en lunchplats. 2 ledare har där förberett lunchen (förslagsvis korv stroganoff med ris och grönsaker) på trangiakök eller murikka. Scouterna äter i sina patruller. Vid behov, hjälp scouterna att hitta sina matsaker, att samsas på liggunderlag, att klä på sig varma och torra kläder och att gå på toaletten i skogen.

När patrullerna börjar bli klara går 2 ledare iväg till sina respektive platser på spåret och byter om till kanin respektive grävling. När alla ätit klart fortsätter spåret av örnfjädrar. Den kvarvarande ledaren skickar iväg patrullerna en och en med en stunds mellanrum, och tar sedan en genväg till den sista kontrollen längs spåret. Längs spåret möter patrullerna först en kanin, sedan en grävling och sedan en ledare.

Kontroll Kanin

Scouterna möter en förtvivlad kanin som har ett sår på tassen. Kaninen berättar att han för en stund sedan mötte örnen Gustav som hade tillfångatagit räven Tofs. Kaninen försökte stoppa Gustav och hjälpa Tofs, men Gustav slet sig och flydde. I tumultet som uppstod ramlade kaninen och fick ett skrubbsår på tassen. Kaninen är ledsen och vill ha hjälp med att få plåster på såret. När scouterna hjälpt kaninen med det, berättar kaninen att han tror att örnen Gustav egentligen inte alls vill ha någon lösensumma utan att han mest är hungrig och innerst inne skulle vilja ha ett mål lagad mat. Kaninen tackar scouterna för hjälpen och skickar dem vidare längs spåret. När alla patruller gått förbi, plockar ledaren i ordning, byter om och tar sig till stugan.

Kontroll Grävling

Scouterna möter en förtvivlad grävling. Grävlingen berättar att hon för en stund sedan mötte örnen Gustav som hade tillfångatagit räven Tofs. Kaninen försökte stoppa Gustav och hjälpa Tofs, men då tog örnen Gustav grävlingens lykta och slängde i marken så att delarna flög åt alla håll. Grävlingen som inte ser så bra behöver sin lykta för att hitta rätt i skogen och i sitt gryt. Grävlingen är ledsen och vill ha hjälp med att sätta ihop och tända lyktan igen. När scouterna hjälpt grävlingen med det, berättar grävlingen att hon tror att örnen Gustav egentligen inte alls vill ha någon lösensumma utan att han mest är ensam och innerst inne skulle vilja ha vänner att sitta runt en brasa och värma sig tillsammans med. Grävlingen tackar scouterna för hjälpen och skickar dem vidare längs spåret. När alla patruller gått förbi, plockar ledaren i ordning, byter om och tar sig till stugan.

Kontroll Ledare

Vid den sista kontrollen (där en ledare finns för att hjälpa scouterna vid behov och för att lägga ut spårtecken) hittar patrullen ett till nödbrev från räven Tofs (se bilaga 3). I brevet skriver Tofs att han kommit på att örnen Gustav lagt ut spårtecken runt om Danefjället för att själv kunna hitta hem. När örnen Gustav gjorde en kisspaus på kontrollplatsen passade räven Tofs på att lägga ut spårtecken och skriva brevet så att en eventuell räddningspatrull lättare skulle kunna hitta honom. Scouterna får läsa brevet och leta efter spårtecknen som ledaren lagt ut runtomkring kontrollplatsen, och lära sig dem. När alla patruller gått förbi, plockar ledaren i ordning och tar sig till stugan.

Lördag ca kl 15.00

Scouterna har nu kommit fram till stugan där de ska sova. De möts där av en ledare (förslagsvis den som tidigare var kanin). De övriga två ledarna ansluter när de är klara med sina kontroller. Låt scouterna bekanta sig med stugan och omgivningarna, visa var de ska lägga sina packningar och sova. Berätta hur mycket de ska packa upp ur sina packningar och ge övrig trygghetsinformation, som var man går på toaletten, var man tvättar händerna, när det är middag etc.

Lördag ca kl 15.30

Mellanmål i eller vid stugan (förslag: lättdryck, kex och frukt).

Lördag ca kl 16.00

Samla scouterna i en ring. Berätta att ni ledare upptäckt att området är fullt av guldörnar (örnars valuta). Det vore dock för enkelt om scouterna bara fick guldörnarna, så ni ska leka leken Smuggel. Förberedelser: sprid ut guldsprejade småstenar i massor över ett begränsat men stort skogsområde. Märk ut områdets ”utgång” dvs gränsen mellan området och världen utanför. Scouternas uppgift är att plocka så många guldörnar som möjligt och ta sig genom ”utgången”, dvs över gränsen, utan att bli kullad av en ledare. Blir man kullad gör ledaren och den kullade ”sten, sax och påse”. Vinner ledaren får hon/han scoutens alla guldörnar men vinner scouten får scouten alla guldörnar som ledaren hittills plockat på sig. Lyckas scouten ta sig genom ”utgången” är guldörnarna scouternas och läggs i en hög. Leken är slut när man tröttnat.

Samla scouterna på nytt i en ring. Låt scouterna visa varandra alla guldörnar de ”tjänat”. Räkna så att det är mer än 100 st. Då räcker det till en lösensumma till örnen Gustav! Fråga scouterna om de tror att örnen Gustav blir nöjd med lösensumman. Ställ ledande frågor så att scouterna kommer på att de också fått höra av kaninen och grävlingen att örnen Gustav nog också är ensam, hungrig och kall. Fråga om scouterna har några idéer om vad de kan göra åt det. Låt scouterna komma på att de kan bjuda in örnen Gustav till kvällens middag och lägereld, om de hittar honom och Tofs.

Ta en paus med fritid för barnen. Under tiden går 2 ledare iväg och lägger spårtecken en kortare sträcka i skogen, som leder fram till örnen Gustavs bo på ”Danefjället”. De två ledarna byter om till att föreställa örnen Gustav respektive räven Tofs. Örnen håller räven i ett hundkoppel.

Den ledare som stannat vid stugan samlar scouterna på nytt. Berätta att du hittat ett spårtecken som kan leda till Danefjället! Låt scouterna ta med guldörnarna och led en expedition för att frita Tofs. Låt scouterna hitta och tolka spårtecknen längs vägen och försök att inte låta någon springa i förväg. När scouterna hittar örnen Gustav ger de honom lösensumman. Han släpper Tofs fri, men är lite sur och grinig och säger saker som ”jaså, ni lyckades med uppdraget, det var ju typiskt, nu får jag ingen rävstek till middag i alla fall”. Om scouterna spontant bjuder in örnen Gustav till middag och lägereld så blir han jätteglad. Om de inte gör det får räven Tofs säga att han kommit på att örnen Gustav faktiskt är snäll och inte elak, men att han är hemskt ensam och hungrig och ledsen och kall, och räven Tofs föreslår att örnen ska bjudas in. Alla går tillbaka till stugan.

Lördag ca kl 17.15

Middagsmatlagning. Förslagsvis lagas hajkbomber (foliepaket i glöd) som varje scout får fylla med det som passar (grönsaker, köttbullar, korv, svamp, rotfrukter, kryddor). Låt scouterna hacka och dela. Gör en lägereld där maten sedan lagas. Förbered även för efterrätt i form av hajkbananer (bananer fyllda med choklad i foliepaket i glöden) samt marshmallows.

Lördag ca kl 18.00 – 19.30

Middag runt lägerelden. Se till att alla har kläder efter väder och sitter bra. Låt scouterna berätta om dagen och vad de upplevt. Vad var roligast? Var det något som var svårt? Var det något som var läskigt? När alla ätit klart, håll gärna ett mindre lägerbål runt elden med sånger. Tofs berättar att han lagt ett ljusspår som tack för att scouterna räddade honom. Berätta vad ett ljusspår är och hur det går till. Efter att scouterna diskat, gått på toa etc ska de återsamlas vid elden för att gå ljusspåret.

Lördag ca kl 20.00

Ljusspår som scouterna går två och två. Lägg ut de minnessaker ur avdelningens kista som scouterna hittills samlat på sig under terminens möten längs spåret. När alla kommit tillbaka, samlas i ring. Låt scouterna berätta och reflektera över ljusspåret, hur det var att gå i mörka skogen, vad de såg längs spåret och kring sakerna, vad de minns att de gjort under terminen. Örnen Gustav är sentimental och lycklig över att ha träffat så många snälla nya vänner att han berättar att han har en överraskning till alla. Han bjuder in scouterna att komma till Danefjället under söndagsförmiddagen.

Lördag ca kl 21.00

Dags att förbereda för att gå och lägga sig. När alla gått på toa, borstat tänderna etc, läs gärna en saga för scouterna.

Söndag ca kl 7.00-9.00

Frukost och ihoppackning. Fritid för de som är klara först. Den ledare som föreställer örnen Gustav förbereder aktiviteten på Danefjället och byter om till örnkläder.

Söndag ca kl 9.00

Örnen Gustav kommer till stugan och möter scouterna. Han tar dem med till Danefjället där han berättar att han har köpt presenter för guldörnarna han fick i lösensumma. Presenterna består av blyertspennor och olikfärgat snöre samt fjädrar ryckt ur örnen Gustavs skrud. Av detta får scouterna tillverka ett hajkminne i form av en fjäderpenna (fäst fjädrar i valfri mängd och färg med lim i änden på en blyrtspenna. Linda makramégarn i olika färger runt den limmade delen av fjäderpennan och fäst med dubbelt halvslag). Låt scouterna tillverka varsin egen penna. När alla är klara berättar örnen Gustav att han inte gjort av med alla guldörnar på presenter. Han har också köpt en tågbiljett söderut, där det är varmt och skönt. Örnen Gustav är nämligen höjdrädd, berättar han, och har aldrig tyckt om att flyga. I södern hoppas örnen på att få nya vänner och slippa känna sig så ensam och kall som han gjort på Danfjället. Örnen Gustav tar farväl och tackar scouterna för allt de gjort för honom. Diskutera med scouterna vad de tycker om allt som hittills hänt på hajken, med örnen Gustav och räven Tofs. Efter en stunds samtal är det dags att gå tillbaka till stugan.

Söndag ca kl 10.30

Fritid. Förbered större lekar, som Burken och liknande, som scouterna kan leka tillsammans. Ihoppackning för dem som inte blev helt klara tidigare. Städning av stugan, om scouterna ska vara med och hjälpa till med detta. Börja förbereda en eld för att kunna grilla korv till lunch. Den som vill kan tälja en grillpinne att ha sin korv på.

Söndag ca kl 11.30

Lunch i form av korvgrillning.

Söndag ca kl 12.30

Vandring och färd tillbaka till samlingsplatsen där föräldrarna möter scouterna.

Avslutningsceremoni

Låt scouterna samlas i en ring. Låt scouterna berätta hur det känns nu efter hajken. Ta fram kistan med minnessaker från terminen. Låt scouterna välja en pryl som de tycker representerar hajken (kanske en örnfjäder?). Prylen läggs i kistan. Tala om vad som händer på nästa möte och bygg en förväntan. Avsluta med att ropa era rop.

Varför

Spårarscouterna får utmana sig själva i att gå en sträcka med packning, lösa problem tillsammans i patruller, laga sin egen mat och våga sova borta, allt med stöd av ledarna. 

Material
  • Mindre sjukvårdslåda inkl plåster
  • Brev från örnen Gustav inkl karta (ett till varje patrull)
  • Brev 1 från räven Tofs (ett till varje patrull)
  • Påskfjädrar
  • Kaninkläder
  • Grävlingskläder
  • Lykta
  • Brev 2 från räven Tofs (ett till varje patrull)
  • Småsten sprejad med guldfärg (”guldörnar”)
  • Örnkläder
  • Rävkläder
  • Hundkoppel
  • Kistan med minnessaker från de möten som hittills hållits under terminen, till ljusspåret Gravljus och glasburkar samt lyktor, för att kunna lägga ljusspår
  • Blyertspennor
  • Lim
  • Påskfjädrar
  • Olikfärgade makramégarn
Åldersgrupp
Tidsåtgång