Scoutlagens Innebörd

För att de yngre scouterna ska få en förståelse för scoutlagen, och kunna sätta in punkterna i sitt rätta sammanhang.

Instruktioner

Pratringsdiskussion

Någon drar ett kort ur en påse med påståendekort och läser det högt (eller får hjälp av någon annan att läsa det).

Den som drog kortet skall nu svara hur han eller hon skulle ha gjort i den situation som beskrivs på kortet. Det finns tre alternativ:

  1. jag tycker/skulle göra lika
  2. jag tycker/skulle göra annorlunda
  3. jag vet inte

 

Uppmuntra scouten till att motivera sitt påstående. Sedan kan alla i ringen diskutera hur de skulle ha gjort.

Den här diskussionen kan man ta lite då och då i stället för att ta alla kort på ett och samma avdelningsmöte.

Förslag till påstående

  • Jag vet att jag gjorde fel, men det är inte så farligt, alla andra gjorde likadant.
  • Jag hittade en liten grej på golvet i scoutlokalen. Jag får behålla den eftersom det var jag som hittade den.
  • Ibland blir jag arg på en del saker på scoutmötena.
  • En av mina klasskamrater föll med cykeln och skadade sig. Jag hjälpte honom inte för jag gillar honom inte.
  • När jag var i butiken välte jag en läskedrycksflaska så den gick sönder. Jag sprang bort så snabbt jag kunde.
  • Om jag inte får vara tillsammans med min bästis tänker jag inte vara med.
  • Om någon retas med en får man skälla på honom.
  • Jag får slå tillbaka om någon annan börjar.
  • Min kompis är sjuk och kan inte komma till scoutmötet ikväll. Då kommer inte jag heller.
  • Jag är bäst i min patrull för jag kan slå flest knopar.
  • Det är inte mobbning att lämna någon utanför en lek.
  • Jag känner till ett bra utflyktsmål. Jag kan föreslå det för ledarna.
  • Ibland kan jag vara stolt över mig själv.
  • Om vi håller på att förlora en lek eller tävling kan jag sluta mitt i om jag vill.
  • Den som försvarar någon som är mobbad är verkligen modig.
  • Vi är ute och går i scouterna. Jag blir trött och kan föreslå en paus.
  • Kan man ställa krav för att ställa upp och hjälpa andra? ”Kan du hjälpa mej med den här knopen?” ”Ja, om du följer med mej hem efter scouterna.”
  • Jag hade lovat att ta med mej en sak till scoutmötet, men jag fick inte för mina föräldrar. Jag ringde min scoutledare och sa att jag inte kunde ta med mig saken. Har jag brutit mitt löfte?

 

Reflektera efter en stund över hur dessa påstående hänrör sig till scoutlagen, forsätt sedan att dra fler påståenden och gör hänvisningar till scoutlagen.

Att tänka på

Det är viktigt att scouterna känner att de kan svara ärligt. Det finns inga riktiga lösningar till korten, så kom inte med dina egna lösningar som de enda rätta.

Tänk på att anpassa påståendena efter ålder om man vill göra det med lite äldre scouter.

Material

Påståendekort i hård kartong och en påse att ha dem i.

Gruppstorlek
Tidsåtgång