Tärningshajk

Scouterna får en rolig hajkupplevelse och förståelse för att det mesta ordnar sig även om det inte går att bestämma allt själv i förväg.

Instruktioner

Under hajken låter ni tärningen bestämma en stor del vad ni ska göra. Ledarna sätter upp oddsen och scouterna kommer att ställas inför ett antal olika val. Självklart går det också bra om scouterna är med och bestämmer oddsen.

 

Förslag på odds

Här kommer några förslag på odds ni kan använda, hitta gärna på egna.

Vid start kan ni låta tärningen bestämma följande:

1=gå norrut, 2=ta bussen, 3=gå österut, 4=gå söderut, 5=cykla, 6=stanna kvar

Nästa gång låter ni tärningen bestämma hur länge ni ska göra det som bestämdes ovan.

1=20 min, 2=30 min, 3-5=40 min

Tärningen kan också styra när man ska äta och vilken av måltiderna som ska tillagas. Den kan också bestämma var lägret ska vara eller vem som ska sova bredvid vem i vindskyddet, vem som ska diska…. Möjligheten av vad tärningen kan bestämma är oändlig och det är bara fantasin som sätter gränserna.

Ni kan också skicka med patrullerna kuvert med uppgifter som de ska lösa. De får då låta tärningen bestämma vilken uppgift de ska genomföra.

Att tänka på

Se gärna till att en del av oddsen är lite tokiga och var inte rädd för att göra ”annorlunda” mot vad ni brukar göra på hajker.

Genom att nivåanpassa oddsen kan ni genomföra hajken med alla åldersgrupper.

Säkerhet

Tänk på att en del kan känna sig rädda och otrygga genom att inte i förväg veta vad som ska hända. Fundera på hur din scoutgrupp skulle reagera på detta. Tanken är så klart att det ska vara roligt och spännande att låta tärningen bestämma men om så inte blir fallet är det viktigt att ni avbryter eller tar upp detta till diskussion.

Material
  • Hajkutrustning
  • Tärningar
  • Färdiga odds
  • Kuvert med patrulluppgifter (om man vill)
Tidsåtgång