Bygg Ditt Land! (perfekt för läger)

Detta är en aktivitet från utmanarprogrammet på Jamboree22. Denna aktivtet funkar utmärkt att göra på läger eller hajker med olika patruller, eftersom patrullerna då kan fortsätta jobba på en annan patrulls stad. Flera patruller måste göra aktiviteten samtidigt för att "marknaden" ska funka. 

Bygg Ditt Land! (perfekt för läger)

Sammanfattning

Patrullen kommer få spela ett rollspel som handlar om resursfördelning. Inspirerat av spel som tex "Settlers of Catan" så kommer patrullerna agera i rollen av ett land och göra allt de kan för att få det att växa så mycket som möjligt under veckan. Landets nivå och uppgraderingar följer med under veckan, så det som en patrull har gjort dag 1 har betydelse för en annan patrull dag 2 osv.

 

Detta gör de genom att från olika platser på programområdet hämta olika resurser. Vissa av resurserna kan kräva att patrullen genomför någon form av mindre uppgift för att hämta dem.

 

När patrullerna anländer visar du dem var deras land är (patrullens samlingsplats), var deras marknad är, och delar ut ett landshäfte där det står hur mycket material de får hämta.

Resurser / Aktiviteter 

Vatten 

  •  Ta sig genom en "labyrint" utan att spilla 
  • Scouten fyller sin kåsa med vatten, de måste sedan ta sig över eller under en uppsättning av rep utan att spilla. 
  • Ger så mycket vatten scouten lyckats få med sig till patrullen. 

Sten 

  • Kasta livlina 
  • När scouten har träffat 5 träffar får de ta hämta sten. 
  • Ger 1 sten till patrullen. 

Trä 

  • Bygga torn av vedträn 
  • Scouten ska balansera ved för att bygga ett torn som är 1 meter högt. 
  • Ger en träpellet till patrullen. 

Mat 

  • Personliga mått 
  • Scouten skall mäta arean på en specifik yta. 
  • Flera ytor är utmärkta, scouten får veta vilken de ska mäta av funktionären när de kommer till kontrollen. 
  • När scouten har gett rätt svar till funktionären får de hämta Mat. 
  • Ger upp till 3 ärtor till patrullen (om patrullen kan ha så mycket i sitt land)

Olja

  • Fylla PVC-rör med hål i med vatten för att få upp en filmburk (material delas med nattaktiviteten) 
  • Ett PVC-rör med hål borrade i sitter fast i marken, scouterna måste fylla röret med vatten för att få upp en filmburk. När filmburken är uppe får de hämta med sig olja. För att kunna fyll röret måste hålen hållas för, mer än en scout kommer behöva hjälpa till, antingen från samma patrull, eller så får det hjälpa varandra mellan patrullerna. 
  • Ger en kåsa olja (hämtas med patrullens kåsa)

Plast 

  • Bya Olja mot Plast 
  • Scouten tar med sig 2dl olja och ger till funktionären. 
  • Ger 1 Plast. 

Malm 

  • Slå en tärning, kasta så många stenar i en hink. 
  • Scouten svår en sex-sidig tärning, de får så många försök att kasta stenar i en hink från ett visst avstånd. 
  • Ger 1 Malm per träff 

Metall 

  • Byta malm mot Metall 
  • Scouten tar med sig 3 Malm och ger den till funktionären. 
  • Ger 1 Metall 

 

Dessa resurser kan sedan användas för att köpa uppgraderingar till sitt land, och på så sätt öka sitt max-tak av hur mycket av varje resurs landet kan ha. 

 

Resurserna kan även bytas mot pengar som används för att uppgradera landets nivå. 

 

Det finns ett maxantal av vissa resurser att hämta, så om en resurs är slut kan den inte hämtas utan patrullen får vänta tills en annan patrull har gjort ett köp med resursen de behöver.  

 

Marknad 

Alternativt så kan de byta resurser med andra patruller på en marknad. 

Marknaden är en yta som delas av ca 10-15 patruller där de kan byta resurser med varandra. Byteshandeln på marknaden är helt upp till patrullerna, de sätter sina priser själva och måste diskutera med varandra. OBS, inga riktiga pengar får användas på marknaden.

 

Byggnader

Patrullerna får ett landshäfte med stämpel-kort per resurstyp (A5 eller A6 format) med rutor, för varje stämplad ruta får de spara en av den resursen i sitt land. 

 

Alla korten börjar dag 1 med en ruta klippt, och att köpa en ruta kostar lika mycket som rutans position, tex "Sten, ruta 2 kostar 2 mynt" eller "Trä, ruta 7 kostar 7 mynt".  Kostnaden står i rutan.

 

Kostnaden för öka de olika resurserna är inte beroende av varandra, dvs om patrullen köper "Sten ruta 2 för 2 mynt" så kostar "Trä, ruta 2" fortfarande 2 mynt. 

 

Det enda undantagen för detta är Vatten och Olja, vilket styrs av hur mycket som får plats i hinken patrullen börjar med, om de har uppfyllt kraven för att få en extra hink, och om de har med sig en liten hink i sin patrullpåse så får de använda den också. 

 

Patrullen köper klipp av kontrollanten vid marknaden. 

  

 

 

 

Pengar 

Patrullerna säljer sina resurser tillbaka till kontrollanterna vid marknaden för mynt. 

Antal mynt - kostnad

1 mynt - 3dl Vatten och 5 valfria resurser (Mat, Sten, Trä, Plast, Metall) 

2 mynt - 3dl Vatten och 8 valfria resurser (Mat, Sten, Trä, Plast, Metall) 

3 mynt  - 3dl Vatten och 11 valfria resurser (Mat, Sten, Trä, Plast, Metall) 

4 mynt  - 3dl Vatten och 14 valfria resurser (Mat, Sten, Trä, Plast, Metall) 

6 mynt- 3dl Vatten och 17 valfria resurser (Mat, Sten, Trä, Plast, Metall) 

8 mynt - 3dl Vatten och 20 valfria resurser (Mat, Sten, Trä, Plast, Metall) 

 

Uppgradera landet 

Att uppgradera landets nivå kostar mynt. 

Varje nivå kostar lika mycket i mynt. Tex. Nivå 2 kostar 2 mynt, och nivå 14 kostar 14 mynt. 

 

Slumpmässiga händelser 

Vid specifika tidpunkter, ca var 20e minut, under aktiviteten kommer patrullen dra kort från två olika kortlekar. Dessa kort är olika för alla patruller. 

  • Kortlek 1 har olika styrelseformer som patrullen måste hålla sig till under nästa period. Tex. 
  •  Patrullen röstar fram en ledare, ALLA val och beslut MÅSTE tas av ledaren.”  
  • “Bara de med skostorlek över 37 får prata”. 
  • Kortlek 2 har händelse-event som antingen kan hjälpa eller göra det svårare för patrullen. Tex. 
  • “Det är torka i landet, patrullen kan inte hämta vatten” 
  • “God skörd, patrullen får hämta dubbelt så mycket Mat de har plats för”. 

Dag till dag 

Efter att aktiviteten är slut så nollställs inte allt till nästa dag, utan vissa av landets uppgraderingar (nivå och byggnader) finns kvar för patrullen som har den platsen nästa dag. Detta gör att endas de som gör aktiviteten första dagen startar på samma nivå.

För att knyta ihop patrullerna som har samma land de olika dagarna kommer de även få bidra till landets identitet. 

  • Patrull 1 får ge landet ett namn. 
  • Patrull 2 får rita landets flagga. 
  • Patrull 3 får ge landet ett landsrop (nationalsång) 
  • Patrull 4 får välja och rita landets nationaldjur. 

När patrullerna är klara i världen vill vi att de ska tycka det var roligt. De ska också ha fått fundera hur resurser ska fördelas och om det är rättvist att olika länder i vår värld har så olika förutsättningar.