Demokrati hur går det till?

Aktiviteten är hämtad från aktivitetspaketet Demokrati för alla. Materialet i sin helhet hittar du under dokument. 

Scouterna får på olika sätt börja tänka om demokrati och hur de kan vara med och bestämma. De får en förståelse hur vi bestämmer tillsammans i scouterna och hur organisationen ser ut.

Aktiviteten utgår från individen och vem som bestämmer på olika ställen och i det egna livet. Scouterna får en förståelse för hur beslutsvägarna ser ut i Scouterna och får fundera över vilken påverkan de har på beslut som berör dem.

Demokrati hur går det till?

FÖRBEREDELSER

Titta igenom filmen och förbered presentationen av hur scouterna är organiserade. Tänk också igenom var beslut tas och om ni har några aktuella frågor eller situationer på avdelningen eller i kåren. Det ni inte har kunskap om kanske ni hittar på kårens, Scouternas och världsorganisationernas hemsidor.

GENOMFÖRANDE Börja med att alla tillsammans eller patrullvis tittar på Världsförbättrarnas film. Den berättar om demokrati och hur det går till när du röstar. I slutet av filmen uppmanas du att fundera över några frågor.

  • I vilka sammanhang har du varit med och röstat?
  • Vad betyder demokrati för dig?
  • Kan du komma på något som du vill förändra?

Fundera över dessa frågor i patrullen eller med hela avdelningen när ni tittat klart på filmen. Berätta om hur Scouterna är organiserade och var olika beslut tas. Visa eller rita upp den här bilden så blir det enklare att förstå hur det kan gå till när vi bestämmer om saker i Scouterna.

Fundera över:

  • Vad bestäms i patrullerna eller avdelningen?
  • Vad bestämmer scoutkåren?
  • Hur går det till om vi vill bestämma något för alla scouter i Sverige eller i hela världen?

Hur fungerar den demokratiska processen i patrullen, på avdelningen och i scoutkåren? Här är några exempel på vad som kan diskuteras och beslutas om. Välj det som är relevant för er, och lägg till det som är aktuellt hos er.

Prata i patruller om hur ni tycker att det fungera hos er och om ni skulle vilja ha det på något annat sätt.

Prata om vad ni tycker att ni eller era valda ombud ska bestämma på olika nivåer inom Scouterna – i patrullen, på avdelningen, i kåren, i Scouterna i Sverige och i de internationella scoutorganisationerna i världen.

Förslag på funderingar I patrullen

  • Hur går det till när ni planerar terminsprogram eller väljer olika lekar?
  • Hur går det till när ni väljer vem som ska vara patrulledare?
  • Hur bestämmer ni vart ni ska åka på hajk eller övernattning och vad ni ska äta?
  • Får alla vara med eller bestämmer ledarna?

Förslag på funderingar I scoutkåren

  • Vilket scoutläger ska vi åka på?
  • Ska scoutlokalen målas om, i så fall i vilken färg?
  • Hur mycket ska det kosta att vara med i scoutkåren?
  • Ska vi ha en kårhalsduk och hur ska den se ut?

När scouterna funderat klart får alla rita sin bild av vad de vill bestämma om eller vad de skulle vilja förändra.

REFLEKTION

  • Vad kommer du ihåg från filmen?
  • Verkar det svårt eller lätt att bestämma om saker i Scouterna?
  • Vad ska scouter i er ålder få vara med och bestämma om?
  • Är det viktigt att alla får vara med och bestämma?

En telefon, läsplatta, dator eller projektor för att visa demokratifilmen. En utskrift av bilden hur scouterna är organiserade (finns i aktiviteten) eller ett stort papper eller tavla som du kan rita liknande bild på. Papper och pennor/kritor.