Djuren sammanträder
I den här aktiviteten får man tänka sig in i att vara ett djur och vad som skulle kunna hända om allt i naturen var jämbördigt och fick säga sin mening.
Instruktioner
Förbered korten och några problem som gruppen ska få arbeta med.
Steg för steg
- Låt deltagarna sätta sig ner i en cirkel. Säg åt dem att välja ett kort. Varje kort visar någon varelse från det lokala ekosystemet. Se till att en av dessa varelser är en människa. Ge gruppen några minuter att tänka på sin bild.
- Välj ut en deltagare som får bli gruppens ordförande. Denna ordförande ska vara planeten Jordens väktare och leda diskussionen.
- Varje deltagare presenterar sig. Talar om vilken varelse de är, var de bor, hur de bor, vad de äter m.m.
- Ordföranden ställer första frågan. Frågorna bör vara anpassade både till deltagarnas ålder och till den aktuella livsmiljön. Tänk på problem som skulle kunna drabba den eller som kanske redan finns där. Tänk på verkliga problem som har påverkat ert närområde.
Några exempel på situationer och frågor som kan ställas i anslutning till dem:
• Sommaren har varit mycket torr och gräset har inte växt lika mycket som vanligt. Det räcker inte till alla. Vad ska vi göra?
• En ny rovdjursfamilj vill flytta in i området. (Välj ett lämpligt rovdjur.) Vad säger gruppen om det?
• Sjön har förorenats av människor. Vem har drabbats av det?
• Vintern nalkas. Är alla förberedda?
- Varje deltagare säger sitt. De måste tänka på hur frågan påverkar dem i deras roll som kortet ger. Sporra dem att kämpa för sin varelse. Om de vill att samhället ska vidta åtgärder av något slag måste de säga det till gruppen. För var och en av frågorna måste gruppen besluta vad de ska göra för att miljön ska bli bra för alla.
- Förbered några extra kort för vissa varelser. Dessa kort ska innehålla en situation och en fråga att ställa till gruppen. Problem som visas där behöver lösas av hela gruppen.
- Avsluta sammanträdet med att tacka alla varelser för deras medverkan.
Utvärdering
- Diskutera, efter sammanträdet, hur människan påverkar livsmiljön. Ta följande frågor till hjälp för att få i gång diskussionen:
- Hur har människans agerande påverkat livsmiljön?
- Är människor medvetna om hur deras handlingar påverkar allt levande i deras närhet?
- Om vi tänkte på att våra handlingar påverkar miljön, skulle vi då fatta andra beslut?
Fler aktiviteter
- Studera naturmiljön i er närhet för att se hur människans agerande påverkar den. Om den far illa, ta reda på hur och varför och vad som kan göras för att ställa allt till rätta.
- Be scouterna att ta reda på mer om varelsen på det egna kortet för att lära sig mer om dess plats i sin naturliga livsmiljö. Vad behöver den där och finns det några hot?
- Besök ett hägn för vilda djur eller ett rehabiliteringscenter som hjälper skadade djur av inhemska arter.
Material
- Kort med bilder på sådant som finns i naturen omkring er (t.ex. människa, olika växter, insekter, fåglar, däggdjur).
- Kort som visar olika situationer och problem som gruppen ska lösa.
Detaljinformation
Tidsåtgång: 30 min - 1 timme
Typ: Lekar