Ensamma Vargen och Ledarzombierna

En aktivitet med Zombietema där scouterna får träna problemlösning och kartläsning. Fullständiga instruktioner finns i den bifogade PDF:en.

Ensamma Vargen och Ledarzombierna

Utrustning till övningen

  • Åtta komradio (en per patrull) eller gärna fler
  • Åtta lyktor (eller en för varje kontroll)
  • Tändstickor
  • En lämplig scoutstuga
  • En kväll när solen har gått ner så att lyktorna går att se
  • Åtta skatter (tex choklad, te, russin, kex, banan, kaffe, äpple, potatis)
  • Fyra ledar-zombier
  • Minst en övningsledare

Introduktion till scouterna (högläsning)

Ni är fyra scoutpatruller i avdelningen Ensamma Vargen ute på hajk. Efter ett par dagars intensivt hajkande har ni tagit er till Dragontorpet. Då märkte ni att ledarna har försvunnit på vägen. Inga ledare syns till och nu är ni hungriga och törstiga, stugan är kall och vem ska laga middag egentligen? Ni måste hitta era ledare! Har de inte kommit fram till stugan efter att de skulle plocka ihop efter dagens aktiviteter? Utanför stugan är det mörkt och ni har hört hasande och skrapande ljud….

Utrustning för varje patrull (tilldelas av övningsledare)

  • Två komradio (walkie-talkies) per patrull.
  • Först en karta till första aktivitet, 1A, 2A, 3A resp 4A.
  • Gemensam utrustning i stugan (för att klara uppdragen med kaffe och te)
  • Termosar med varmt vatten
  • Kåsor

Regler för scouternas uppdrag (läses för scouterna)

Kartan får inte tas ut ur huset. Ni behöver dela upp patrullen så att en del går ut och letar efter kontrollen. De som går ut får inte titta på kartan. De som är kvar inne i huset får titta på kartan. Berätta för de där ute med komradion var de ska gå.

Om ni hittar en baciller, zombier, varulvar eller andra oknytt ute i skogen (det vill säga ledare) så måste ni akta er så att ni inte blir smittade eller förhäxade! Om de rör er blir vidrörda måste ni lyda och göra som de säger.

Om ni hittar skatter och annat när ni är ute vid kontrollerna så måste ni spara dem för ni kan behöva dem senare! Ni får inte äta upp dem för då kommer ni fastna utan att komma vidare!

Klara uppdraget genom att rädda ledarna och samla avdelningen med scouter och ledare. Tänk på att ni måste samarbeta, inom patrullen och mellan alla patrullerna för att tillsammans hitta ledarna!

Alla patrullerna använder samma kanal på walkie-talkien, lämpligen KDR444 kanal 1 (444,6 MHz) aka KDR1 .

Ledare som styr leken (spelledare) är de som börjar i stugan. De andra ledarna är med i leken men lyssna på dem noga.

Instruktioner till ledarzombierna

Ledarna har drabbats av hajk-koma. De (ni) beter sig som zombies. Genom att få sitt specifika begär uppfyllt räddas de ur hajk-koman och slutar bete sig som zombies. Varje kontroll har en tänd lykta och en skatt: choklad, te, russin, kex, banan, kaffe, äpple, potatis..

Om en ledare får tag i en scout som går för nära så drabbas scouten också av hajk-koma och får samma begär (de blir också som zombies). Scout-zombier måste stanna vid ledar-zombien och lyda denne. Berätta vad det är som kan rädda dem (tex KEX)

Zombierna dras till lampor. Det är därför de vaktar en kontroll. Ganska snart så får zombien börja väsa sitt begär så att scouterna förstår vad de ska göra tex Jäägaargoodiis eller strax choklaaaad ruuuusssin . Om scouterna har med sig lampor eller ficklampor så följ efter dem. Om de släcker lamporna så sluta följ efter dem. Men kom ihåg att vakta kontrollen.

Eller hitta på något annat bra sätt att rollspela vad ni behöver för att ge ifrån er skatten. För att rädda ledarna måste scouterna alltså först ta sig till sin A-kontroll som inte är vaktad av en ledar-zombie och sedan använda dessa saker för att rädda ledarna vid de andra kontrollerna genom att ge dem vad de begär. Visa

Patrullerna jobbar patrullvis med två uppdrag (A och B) i cirka 20+20 minuter och sedan behöver alla patruller hjälpas åt för att pussla ihop de skatter som kan rädda ledarna.

Ledarzombierna finns på B-uppdragen.

Ledare som är räddade får hänga med scouterna men är så utmattade att de inte kan hjälpa till så mycket. Om ni stöter på en till ledare så gå fram till ledaren och bli smittade så ni blir zombies igen (men med ett annat begär).

1A - choklad

1B - te vaktas av Jägargodis-zombien som vill ha choklad från 1A och russin från 2A

2A - russin

2B - kex vaktas av Te-zombien som vill ha varmt te i kåsa från 1B

3A - banan

3B - kaffe vaktas av Fruktsallad-zombien som vill ha banan 3A och äpple 4A

4A - äpple

4B - potatis vaktas av Fika-zombien som vill ha varmt kaffe från 3B och kex från 2B

Observera att patrullerna måste kommunicera och hjälpa varandra med sakerna de hittar så att rätt ledarzombierna får rätt saker. De kan behöva hjälp på traven med detta. Först måste Jägargodis-zombien och Fruktsallad-zombien hjälpas (av patrull 1+2 resp 3+4) sedan kan Te-zombien hjälpas och till slut kan Fika-zombien få hjälp ur sin hajk-koma.. Potatisen kan inte användas till något.

Åtta komradio (en per patrull) eller gärna fler

Åtta lyktor (eller en för varje kontroll)

Tändstickor

En lämplig scoutstuga

En kväll när solen har gått ner så att lyktorna går att se

Åtta skatter (tex choklad, te, russin, kex, banan, kaffe, äpple, potatis)

Fyra ledar-zombier

Minst en övningsledare