Escape room

Det här är en aktivitet som handlar om problemlösning och samarbete inom patrullen. Aktiviteten kan varieras genom att byta ut pusslen och utmaningarna som ska lösas. Det som dokumenteras här baseras på det escape room som fanns på DalaCamp 9.

Escape room

I ett läger i skogen finns en låda låst med fem lås, två kodlås och tre lås med nyckel. I lådan finns en skatt. På DalaCamp var det bränsle till en tidsmaskin men det kan vara vad som helst, t.ex. en påse godis till patrullen. För att öppna lådan behöver patrullen lösa ett antal problem som finns gömda i lägret: Ett pussel med ett chiffer, som behöver lösas för att få koden till det första låset. Ett rör som innehåller en burk med en nyckel. En saftdunk med en nyckel fastsatt på insidan i en passerkorts-jojo. En nyckel fastsatt i ett pussel med snören och ringar. För att få koden till sista låset måste man lösa ett vik-in-problem, hitta en gömd lapp, lösa ett matteproblem och räkna saker i en ask.

Regler:

  • Allt som behövs för att lösa problemet finns i det avspärrade området.
  • Inget av problemen kräver någon form av våld eller kraft för att lös, så använd inte det.
  • Elektroniska hjälpmedel är tillåtna men inte nödvändiga.
  • När ni plockat lös en nyckel sätt den direkt i låset och låt den sitta där så att den inte försvinner.
  • Flytta inte på någon tejp.
  • Om ni plockar loss något som inte är en nyckel så sätt tillbaka det igen.

Bygga lägret:

Hitta en lagom öppen och ganska plan yta i skogen och stängsla in en yta c:a 7x7m. Sätt upp presenningen som ett tak i lägret, bygg ett bord under presenningen med bockarna och skivan, och ställ lådan på skivan. Skruva fast skivan i bockarna och skruva fast lådan i skivan. Lägg några gamla böcker i på bordet för att få det att se ut mer som ett arbetsrum.

Chifferpussel:

Skapa ett krypterat meddelande som ger den kod du valt till det första låset eller använd meddelandet från det bifogade dokumentet (koden är 6347). Skriv ut pusslet, klipp det i lagom bitar. Jag använde tangram-mönstret som bas och lade till tre bitar för att kompensera för att pusslet inte är kvadratiskt, men det kan varieras efter eget huvud. Laminera bitarna och klipp dem rena. Se till att spara c:a 2mm plast i varje kant för att bibehålla förseglingen. Ställ koden på det första låset till den kod du valt. Lägg pusslet på bordet, eller göm det någonstans i rummet. 

OBS: Detta var den uppgift som tog längst tid för scouterna att lösa så göm inte pusslet allt för väl.

Rör med nyckel:

Tag en bit 50mm avloppsrör, c:a 50cm är lagom. Gör en markering runt röret, c:a 5cm från ena änden och borra fyra hål med c:a 1/4 varv mellan, längs markeringen. Använd najtråden och hålen för att göra ett kryss i röret som burken kan vila på. Täck hålen och det av najtråden som sticker ut med vävtejp. 

Montera röret i rummet med den blockerade änden nedåt. Om du surrar, se upp så att du inte drar så hårt att röret deformeras. Stoppa en nyckel i medicinburken och släpp ned burken i röret. Placera en behållare med vatten, t.ex. en hink eller en dunk, i rummet. Räkna med att minst tre liter vatten, inklusive spill, behövs för att lösa problemet.

Saftdunk med nyckel:

Tag en tom saftdunk och borra två 5mm hål i botten, rakt över öppningen. Sätt fast jojon mitt på en bit av det grövre snöret så att det är c:a 10cm snöre på var sida om jojon och sätt fast en nyckel i jojon. Stick najtråd genom hålen i botten på dunken för att fiska upp ändarna av snöret som jojon sitter i, dra in  jojon i burken så att snörändarna kommer upp genom hålen och knyt ihop dem. Kapa ändarna i lagom längd och sätt på en bit vävtejp. Placera dunken i rummet och lägg en bit najtråd (c:a 30cm) på bordet.

Ringpussel (Eureka eller Wits End):

Studera videon som beskriver hur pusslen Eureka och Wits end fungerar. Välj den ena av dem (jag valde Wits end för upptäckare och Eureka för äventyrare och utmanare), och bygg den. Använd en skruvdragare och ett skruvstäd (alt. en plattång) för att tvinna en dubbel eller trippel najtråd, c:a 25cm lång. Borra två 4mm hål med c:a 4mm mellan mitt på träbiten. Böj den tvinnade najtråden på mitten, stick ändarna igenom hålen och böj dem på baksidan. Stick polyestertråden igenom bågen (slå ett extra varv om du bygger Eureka). Trä en träpärla på vardera sidan och fäst en nyckelring i vardera änden. Sätt en nyckel på den sista ringen och pussla in den innanför snöret. Använd videon som hjälp och tänk baklänges. Montera fast pusslet i rummet, utom räckhåll från lådan.

OBS: Det kan vara klurigt att återställa i början men om du skall använda pusslet flera gånger är det väl investerad tid att lära sig det innan.

Småpussel:

Tag ett kodlås och märk de olika sifferpositionerna med en unik färg, använd t.ex. nagellack eller hobbyfärg och ställ om koden till den du vill ha.

 Gör en egen vik-in bild med den siffra du vill ha eller använd den bifogade. Märk bilden med en av färgerna från låset och skriv ut den. Göm den sedan i rummet. Jag vek bilden och stoppade den i en bok på bordet.

Gör ett eget mattepussel eller använd det bifogade. Skriv ut och lägg i rummet. Jag rullade min, satte på en gummisnodd och stoppade i en pet-flaska som jag märkt med samma färg som en av siffrorna på låset.

Göm en siffra i den tredje färgen någonstans i rummet. Jag häftade fast min under bordet.

Måla en plastburk i den sista färgen och lägg i småsaker så att antalet stämmer överens med den sista siffran. Placera burken i rummet.

Lägret:

  • Låda eller kista med fem låsbyglar på. Pǻ lådorna till DalaCamp använde jag dubbel tvinnad najtråd och läderbitar för att göra låsbyglarna eftersom konventionella låsbyglar är ganska dyra (c:a 70 kr/st).
  • Presenning 1.85x2.85cm.
  • Två bockar, c:a 50cm höga.
  • Plywoodskiva 60x80cm.
  • Sisalsnöre c:a 70m.
  • Trallskruv (c:a 10st)
  • 3st olika hänglås med nyckel.
  • 2st hänglås med sifferkod.

Chifferpussel:

  • Skrivarpapper.
  • Lamineringsfickor.

Rör med nyckel:

  • Avloppsrör 50mm, c:a 50cm långt.
  • Medicinburk, 40mm diameter.
  • Najtråd i stål.
  • Vävtejp, typ silvertejp.
  • Hink eller dunk med vatten.

Saftdunk med nyckel:

  • Tom saftdunk
  • Passerkorts-jojo som kommer in genom öppningen dunken.
  • Grövre snöre, t.ex 2mm polyestersilke.
  • Najtråd i stål.
  • Vävtejp, typ silvertejp.

Ringpussel:

  • Nyckelringar 25mm, 3st.
  • Träpärlor 12mm, 2st.
  • Polyestersilke 2mm, 15cm.
  • Najtråd.
  • Träbit 50x90x12mm.

Småpussel:

  • Nagellack eller hobbyfärg i fyra olika färger.
  • Skrivarpapper.
  • Petflaska med lock.
  • Gummisnodd.
  • Liten plastburk.
  • Småstenar eller liknande.