Goldrush

För att scouterna ska få utlopp för sin energi och komma igång.
Goldrush

Dela upp alla scouter i minst två lag som får varsin del av ett utvalt område. Ge sedan varje deltagare en svans (tex tygremsa eller knoprep), och varje lag 3-4 guldklimpar var.

 

Lagen ska sedan gömma guldklimparna på var sin sida avområdet. Det kan tex vara ett avgränsat skogsområde.

 

När alla guldklimpar är gömda startar leken, som går ut på att hitta motståndarnas gömställe och föra deras guld till sitt gömställe. Man kan försvara sig genom att rycka svansen av motståndaren. Blir man av med sin svans går man till mitten (”FN-högkvarteret”, här finns ledarna) och får en ny svans, bär man på en guldklimp när man blir av med svansen måste man lämna ifrån sig guldklimpen. De samlade svansarna läggs också lagvis i FN-högkvarteret.

 

Spelet är slut när ena laget har alla det andra lagets guld eller efter en viss tid.

 

Om man kör med tidsbegränsning är guldet värt 10p styck och svansarna 1p styck.

 

Scoutmetoden

Scouterna får sammarbeta i laget bygga upp en lagkänsla. Refelktera gärna efteråt om hur lekan har gått om någon vann orättvist eller om gruppen inte höll i hop.

 

Säkerhet

Kom i håg att säg att man inte får dra i kläder för att fånga någon.

  • Svansar (tex tygremsor eller knoprep)
  • Guld (tex målade träklossar eller stenar)
  • Sjukvårdsmateriel
Gruppstorlek: 8-15 pers
Tidsåtgång: 30 min - 1 timme
Målspår: Aktiv i gruppen
Typ: Lekar