Heta stolen – om kultur och förståelse

En värderingsövning där scouten får ta ställning till sina tankar om människor och kulturer.
Heta stolen – om kultur och förståelse

Övningen görs med fyra patruller samtidigt med en funktionär som ledare. Scouterna sitter i en ring. Funktionären läser påståenden som scouterna antingen måste hålla med om eller inte hålla med om. Om scouten håller med så reser den sig upp och om scouten inte håller med så sitter den kvar i ringen. Övningen görs tyst såvida inte funktionären ställer frågor. Scouten får inte kommentera de andra scouternas val.

Funktionären får bryta övningen för att ställa följdfrågor till scouterna rörande deras val. Föreslagna följdfrågor står i parentesen efter påståendena. Om funktionären frågar en scout om varför den valde som den gjorde så behöver scouten inte svara om den inte vill. Tanken är inte att följdfrågorna ska leda till någon längre diskussion. Scouterna ska bara kort få möjlighet att motivera sina val.

Övningen avslutas med några korta sammanfattande frågor. Övningen inleds med tre testfrågor så att scouterna förstår reglerna i övningen.

Alla åldersgrupperna har samma testfrågor.

Testfrågor

  • Glass är gott
  • Blått är den finaste färgen
  • Det är skönt när det regnar

Påståenden och frågor till yngre scouter

  • Jag skulle vilja åka utomlands nästa sommar. (Vart? Varför?)
  • Jag tycker att det är spännande att träffa människor från andra länder.
  • Jag att man ibland beter sig konstigt i andra länder. (Hur då?)
  • Jag tycker att det är spännande att äta utländsk mat.
  • På min skola finns det barn från andra länder. (Var kommer de ifrån?)
  • Jag har en kompis från ett annat land. (Vart?)
  • Jag har släkt i ett annat land.
  • Jag tycker att det är lätt att bli kompis med barn från andra länder.
  • Jag tycker att det är roligt att få prova på traditioner från andra länder. (Har du provat någon?)
  • Jag tycker att det är konstigt att vissa inte firar midsommar eller julafton.

Sammanfattande frågor (kort diskussion):

  • Vad är konstigt?
  • Vem bestämmer vad som är normalt?

 

Påståenden och frågor till lite äldre scouter:

  • Jag skulle vilja åka utomlands nästa sommar. (Vart? Varför?)
  • Jag tycker att det är spännande att äta utländsk mat.
  • Jag tycker att det är spännande att träffa människor från andra länder.
  • Jag tycker att människor från olika länder och kulturer egentligen är ganska lika. (Hur då?)
  • Jag tycker att det är roligt att få tal del av andra kulturers traditioner.
  • Jag tycker att det är konstigt att muslimska kvinnor bär slöja. (Varför? Är det fel?)
  • När jag åker till andra länder ser man att jag är turist (Hur då?)
  • Jag tycker att när invandrare kommer till Sverige så ska de bete sig som svenskar (Vad är egentligen svenskt?)

Sammanfattande frågor:

  • Vad är konstigt?
  • Vem bestämmer vad som är normalt?
  • Förväntar du dig mer av andra när de kommer till Sverige än av dig själv när du åker utomlands?

 

Påståenden och frågor till äldre scouter

  • Jag skulle vilja åka utomlands nästa sommar. (Vart? Varför?)
  • Jag tycker att det är spännande att äta utländsk mat.
  • Jag tycker att det är spännande att träffa människor från andra länder.
  • Jag tycker att människor från olika länder och kulturer egentligen är ganska lika. (Hur då?)
  • Jag tycker att det är konstigt att muslimska kvinnor bär slöja. (Varför? Är det fel?)
  • När jag åker till andra länder ser man att jag är turist (Hur då?)
  • Jag tycker att när invandrare kommer till Sverige så ska de bete sig som svenskar (Vad är egentligen svenskt?)
  • När jag åker till andra länder försöker jag anpassa mig till deras normer.

 

Sammanfattande frågor (längre styrd diskussion):

  • Vad är konstigt?
  • Vem bestämmer vad som är normalt?
  • Förväntar du dig mer av andra när de kommer till Sverige än av dig själv när du åker utomlands?

Att tänka på

Var noga med reglerna innan ni sätter igång. var också noga med att alla förstår innan ni börjar.

Denna mall för värderingsövningar kan ävan användas i andra sammanhang.