Inte som man tror
Instruktioner
Variant av Kims spel
Börja den första aktiviteten med att berätta för scouterna att ni skall leka en lek. Ha materialet för att leka Kims spel redo (en av sakerna måste vara en klocka som står still) och sätt scouterna framför detta. Säg till scouterna att de skall studera allt väldigt noga och att de själva får säga till när de är klara med detta. När väl scouterna är klara täcks föremålen över.
Förhoppningsvis tror nu scouterna helt felaktigt att de leker Kims lek (eftersom de har lekt detta förut). Men frågan ledaren nu ställer är hur mycket klockan som låg under duken är.
Om de klarar detta är det bara att beklaga, men om inte så finns det nu potential att få till en fantastik diskussion kring kritiskt tänkande och förutfattade meningar. Exempelvis att vi påverkas av upplevelser vi haft tidigare och att detta formar det perspektiv vi har på världen.
Variant av viskleken
Nästa övning är en variant av viskleken, men vettigt och utan viskningar. Ett antal scouter står på ett led. Den första scouten går inledningsvis till ledaren som står på hörhålls avstånd. Ett meddelande ges muntligen till denne från ledaren. Därefter kommer nästa scout i ledet fram till ledaren och den förste scouten. Den förste vidarebefordrar meddelandet till den nytillkomne och gär därifrån till en annan plats. Vartefter scouterna anländer och får meddelandet kommer troligen meddelandet att förvrängas. Och den sistes variant av meddelandet kan slutligen jämföras med det första.
Diskutera efteråt vilka olika meddelanden vi får i vardagen, från kompisar, skolböcker, television… Är det troligt att dessa meddelanden har passerat flera led? Vad kan man lita på?
Använd gärna ett längre meddelande än vad som skulle vara fallet om det var frågan om en visklek.
Att tänka på
Se till att ha lekt Kims spel vid något tidigare tillfälle.
Massor med prylar, inklusive en analog klocka.
Filt eller annat objekt att täcka prylarna med.