Kvinnan vid brunnen

Vatten är en resurs som är livsviktig för att vi ska kunna leva.
Kvinnan vid brunnen

Denna aktivitet innehåller ett kristet budskap och att du som är ledare själv behöver reflektera kring andaktens budskap innan den hålls för scouterna – eller vid behov göra om den så att den passar din kårs scouter.

I mötet med kvinnan vid Sykars brunn pratar Jesus om ett vatten som gör att vi aldrig behöver vara törstiga igen. Det blir till en källa, som ger evigt liv. Det här projektet utgår från berättelsen om kvinnan vid brunnen. Tillsammans kanske ni kan ta reda på vad det är för mystiskt vatten Jesus pratar om.


Berätta med egna ord JOHANNES 4:1-42. Läs bibeltexten eller använd texten nedan.

Denär  en  omskrivning  av  bibeltexten  att  användas för fritt återberättande av texten. Läs igenom berättelsen ett par gånger innan du ska  berätta  den.  Försök  sedan  att  berätta  den utan att läsa innantill. Det gör berättelsen mer levande.

 

”Jesus och lärjungarna ger sig iväg till Galiléen och går genom Samarien. När han kommer till staden Sykar  ehöver han dricka och går därför till brunnen för att hämta vatten. Vid brunnen träffar han en kvinna som hämtar vatten mitt på dagen. Jesus frågar om han kan få lite vatten av henne, men hon undrar varför han vill prata med henne. Han svarar henne med att förklara vem han var och att han vill ge henne ett annat slags vatten. Hon  undrar var  det  vattnet  som han  pratar om  kommer ifrån.  Jesus förklarar:   ́Den  som dricker av det här vattnet i brunnen blir törstig igen, men den som dricker av det vatten jag ger blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir till en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv ́. Kvinnan undrar då om hon kan få av det vattnet så hon slipper att hämta mer vatten.

Jesus visar för kvinnan att han vet vem hon är och vad hon har gjort som är fel. Han berättar också att han är Messias. Kvinnan berättar för invånarna i Sykar vad hon hört av Jesus. Efter det att Jesus stannat i staden några dagar har många människor börjat tro på hans ord och kvinnan har fått förlåtelse för sina synder.

Fakta

Sykar var en stad i Samarien, belägen på nuvarande Västbanken. Det judiska folket ansåg inte att man skulle ha något samröre med det samariska folket. Samarierna var ett blandfolk mellan främst judar, israeler och assyrier. Tidigare hade de inte alltid bekänt sig till judarnas gud men vid Jesu tid var deras heliga skrift Moseböckerna precis som för judarna. Brunnen utanför Sykar där mötet skedde var en murad grundvattenbrunn, över 30 meter djup.

Att göra

Samtala 1

Diskutera  i  patrullen  varför  vatten  är  så viktigt.

I  många  länder  finns  det  inte  rinnande dricksvatten i varje hus. Försök att sätta er in i en sådan situation.

Fråga  efter  tillfällen  när  de  varit  väldigt törstiga  själva.  Utgå  från  det  för  att  sedan försöka tänka er in i hur det skulle vara om det inte fanns vatten när man var som mest törstig.

Fråga om någon i patrullen har bott i hus (till exempel en sommarstuga) eller tält utan rinnande dricksvatten. Låt honom eller henne berätta hur de gör då. Jämför med hur det brukar vara på scoutläger då det inte finns vatten lika lättillgängligt som hemma.

Diskutera  hur  avståndet  till  rent  vatten  påverkar  oss.  Slösar  vi  mindre  vatten  på scoutläger? Tvättar vi oss på samma sätt? 

Fundera igenom var vi använder vatten i vår tillvaro.

Samtala 2

Alla behöver vi vatten, men som världen ser ut idag är fördelningen av vatten ganska ojämn. Vi  i  Sverige  tycks  ha  vatten  i  överflöd,  medan  vissa  länder,  särskilt  i  Afrika,  ständigt  har problem att få vattnet att räcka till. I Bibeln berättar Jesus om livets vatten. Diskutera utifrån följande frågor:

  • Vad menar Jesus när han säger att vi kan få del av hans vatten som ger evigt liv?
  • Hur kan vi dela med oss av livets vatten?
  • Hur kan vi hjälpa andra människor som har brist på vatten?
  • Hur kan vi påverka fördelningen av jordens vattenresurser?

Gruppstorlek: 1-8 pers
Tidsåtgång: 30 min - 1 timme
Målspår: Existens
Typ: Diskussion