Osanna och sanna sanningar

För att lära scouter källkritik och mediekritik, dvs. att kritiskt värdera den information de hör av andra, läser i tidningen eller ser på tv
Osanna och sanna sanningar

Steg ett

Utse 4-5 personer som skall vara försökspersoner, resten agerar publik än så länge. Alla utom en av dessa försökspersoner lämnar gruppen en stund och går en bit bort. Ledaren läser nu upp tidningsnotisen för den av försökspersonerna som är kvar i gruppen. Försökspersonen får inte lov att se tidningsnotisen eller ställa frågor under tiden som ledaren läser.

Steg två

Nu är det dags för en av dem som har gått iväg att komma tillbaka. Försöksperson nummer ett skall nu återberätta historien för försöksperson nummer två. Publiken lyssnar under tidens gång, men får inte lov att avbryta den som berättar eller rätta personen i fråga.

Steg tre

Sedan kommer de andra försökspersonerna tillbaka i tur och ordning för att få historien återberättat åt sig av den förra försökspersonen och för att sedan återberätta historien till nästa person.

Steg fyra

Den sista försökspersonen skall nu återberätta historien för hela gruppen.

Steg fem

Därefter läser ledaren upp tidningsnotisen igen för att publiken skall kunna jämföra historierna.

Diskutera nu följande i gruppen:

• Var den slutgiltiga historien lik tidningsnotisen?

• Vad stämde och vad stämde inte?

• Varför var den/var den inte lik tidningsnotisen?

• Har ni lärt er något av det här? I så fall, vad?
• När du hör information, brukar du fundera på var den informationen kommer ifrån?

• Om du läser en tidning eller ser på tv, vad reagerar du starkast på?

• Som leken visat kan information förvrängas. Hur är det med bilder? Kan bilder ljuga, i så fall hur?

Välj en nyhetsnotis om ett aktuellt ämne, men inte ett som deltagarna känner till för då kan de komplettera med sin egen kunskap och därmed kompensera för informationsbortfallet. Stegringen i aktiviteten kan bestå i hur många led historien skall återberättas i. Yngre barn kommer inte ihåg på samma sätt som vuxna.

Tidningsartikel