Innanför scoutramen

Vi vill att deltagarna ska börja fundera kring vilka normer som finns i Scouterna och hur de kan påverka vem som vill vara med eller inte.
Innanför scoutramen

Förklara att ni ska prata om fördomar om scouter. Måla upp en ny ram och skriv ”scout” i den. Be deltagarna ge exempel på typiska scoutegenskaper. Till exempel kön, hudfärg, hårfärg, klädsel, hobby, vem blir hen kär i, ålder, funktion, musiksmak, familj, religion, språk, favoritmat, namn, kropp, resor, nationalitet, ekonomi, kunskaper och så vidare.

Diskussion

  • Finns det personer runt omkring er som uppfyller alla dessa egenskaper? Om inte, varför är de så självklara?
  • Vad får en för fördelar av att befinna sig innanför ramarna?
  • Vilka människor söker sig till Scouterna?
  • Vilka oskrivna regler finns i Scouterna?
  • Hur går ”snacket”? Finns det fördomsfulla attityder? Om vem?
  • Vilka “vi”- och “dem”-grupper har vi inom Scouterna?
  • Om vi frågade någon som inte vet så mycket om Scouterna, skulle vi få samma svar då?
  • Hur känns det att bemöta andras fördomar om scouter?

 

Sammanfatta diskussionen och avsluta övningen med att berätta att det faktum att vi tänker att vi vet hur något, någon eller några ska vara gör att vi har förväntningar på vår omgivning. De här förväntningarna är påverkade av normer och fördomar (som är förutfattade meningar eller åsikter om någon, något eller några) och skapar ramar som vi passar in i eller inte. När någon inte gör som vi förväntar oss reagerar vi på det, och på så vis blir ramarna begränsande när våra eller andras fördomar gör att vi eller någon annan inte får utrymme att definiera sig själv.

 

Fördomar finns om både personer innanför och utanför ramarna, men den som passar in har en stor fördel genom att andra också märker att den är ”normal”. Normer delar nämligen makt mellan de som passar in och de som inte gör det. När vi passar in kan det vara svårt att se att det finns något som gör att andra inte får plats, medan den som inte passar in tydligt märker att den blir behandlad på ett annat sätt och att den inte får samma fördelar som de som är som normen.

 

Om vi liknar normer vid en enorm storm där vinden blåser hårt runt, runt, så är det ändå alltid lugnt i mitten. Den som befinner sig i stormens öga vet kanske inte ens om att det blåser, men ju längre ut från mitten en befinner sig, desto hårdare blåser det. Precis så kan det vara att befinna sig innanför och utanför normen.

 

Normer är beroende av tid och rum, det är inte samma oskrivna regler som gäller i Sverige och Argentina, eller 2014 och 1814. Normerna är inte ens samma överallt i Sverige 2014. De finns både i det stora och det lilla, och de normer vi har i kompisgänget kanske inte alls stämmer överens med en övergripande samhällsnorm. Oavsett om vi ser normerna eller inte, och oavsett om vi själva håller med om det som anses vara normalt, så gör normerna att vissa passar in, medan andra hamnar utanför. Att normer inte är samma alltid och överallt betyder att de kan förändras. Det kan ta tid, men det är trots allt vi människor som tillsammans avgör vad som är ”normalt” eller inte.

Att tänka på

Syftet med övningen är att visa hur vi tänker att vi vet hur någon är, utan att egentligen känna den, det är därför viktigt att prata om vad som vanligtvis anses vara barnsligt/vuxet/scoutigt och att använda en retorik som relativiserar i stället för cementerar fördomar. Var noga med att se till att alla förstått att vi inte menar att något är barnsligt/vuxet/scoutigt, utan att det finns normer som säger att egenskaperna hör hemma där.

 

• Blädderblock alternativt whiteboard
• Pennor