Kommunikationsbygge

För att scouterna ska bli medveten om vilken roll språket spelar i vår förståelse av något
Kommunikationsbygge

Deltagarna jobbar i sina respektive patruller. Börja först med att utse två byggare. Byggarna sätter sig med en legosats bakom ett skynke så att resten av patrullen inte kan se vad de bygger. Resten av patrullen skall beskriva för byggarna vad de skall bygga utifrån en ”ritning” som de fått av en figur. Det är inte tillåtet för patrullen att berätta för byggarna vad figuren föreställer.

 

Legoklossarnas storlek och färg kommer nu att bytas ut mot helt andra ord.

 

Uppgiften för patrullen blir att med dessa utbytta ord förklara för de två byggarna hur de skall gå till väga.

 

Exempelvis: ”Ta en boll-färgad kloss i hummer-storlek och lägg längst ner.”

 

Det är OK för byggarna att hålla upp en kloss (endast en i taget) och ställa en fråga. Exempelvis för att veta om det är rätt färg eller storlek. Frågorna får dock bara besvaras (av patrullen) med en skakning (nej) eller nickning (ja) på huvudet.

 

Patrullen får bara använda sig av de orden för klossarnas storlek och färg som finns på beskrivningen. Skulle någon i patrullen svara med ord på en fråga om storlek/färg från byggarna, eller försäga sig genom att säga det riktiga namnet för färgen eller storleken måste hela patrullen göra 10 höga hopp var.

 

När byggarna och patrullen anser att de är klara får byggarna ta bort skynket och visa hur figuren ser ut.

Diskussion

  • Blev byggfiguren lik figuren på pappret? Om inte, varför?
  • Hur gick samarbetet i patrullen?
  • Hur kändes det när byggaren inte förstod vad ni menade?
  • På vilket sätt är språket betydelsefullt för oss i vår vardag?
  • Kan du andra språk förutom svenska? När och hur använder du det?
  • Hur skulle du uppleva din vardag om du inte kan prata eller förstå det svenska språket?

 

Utse nu två nya byggare i gruppen (det går bra att ha samma byggare). Byggarna sätter sig bakom skynket igen. Nu tar ni fram nästa beskrivning och börjar leka.

Diskutera därefter följande frågor:

  • Gick det bättre eller sämre den här gången?
  • Vad var anledningen till att det gick bättre/sämre?
  • Vad kunde ni ha gjort annorlunda?
  • Om du möter någon som talar ett annat språk än du själv, dömer du då den personen annorlunda?

 

Skulle ni nu ha en del tid över kan ni välja två nya byggare och ta fram den sista beskrivningen.

Att tänka på

Svårighetsgraden kan ändras genom att man har mer avancerade figurer.

Säkerhet

Tänk på att alla i patrullen blir delaktiga i aktiviteten!

 

Duploklossar, en beskrivning (bilder på figuren de skall bygga), något slags skydd exempelvis en skärm samt en ordlista som endast ges till de som skall förklara.