Kortspel efter spelets regler?

I det här kortspelet upptäcker deltagarna chocken över att inte kunna förstå varandra trots att man har många likheter.
Kortspel efter spelets regler?

Deltagarna kommer spela ett enkelt kortspel i små grupper. Konflikter kommer uppstå när spelarna börja byta bord. Det här simulerar riktiga problem som uppstår i tvärkulturella grupper, där man från början tror att man förstår varandra och sina grundläggande regler. När spelarna upptäcker att reglerna är olika kommer de att genomgå en minimal kulturell chock, liknande den som uppstår när man möter en ny kultur.

 

Deltagarna måste kämpa för att förstå och förena sina olikheter för att spela detta spel på ett effektivt sätt i sina “tvärkulturella” grupper. Svårigheterna försvåras av att deltagarna inte får prata med varandra utan enbart får kommunicera med gester och bilder. Deltagarna är heller inte förvarnade om att de spelar med olika regler och kommer därför få kämpa för att förstå varför de andra spelarna inte spelar på rätt sätt. Förhoppningsvis kan det ge en insikt i hur man kan överbygga problemen i tvärkulturella grupper.

 

Fixa iordning 6 bord/filtar och placera 4–5 personer per bord. Antalet bord beror på hur många det är som deltar. På varje bord ska reglerna för just det bordet finnas samt en förberedd kortlek (enbart ess–tio, inga klädda kort). För att börja låter du deltagarna spela ett par rundor efter reglerna och med tillåtelse att prata med varandra. Sen tas ALLT bort från spelborden, förutom kortleken.

 

Spelet fortsätter genom att ni spelar några rundor till, alla sitter kvar vid sina ursprungliga bord. Men nu är allt prat förbjudet.

 

Efter ett par rundor av spelet vid sitt bord utan att få prata är det dags för deltagarna att byta bord.

 

Den person som vann flest gånger flyttar medurs till nästa bord, den som förlorade flest gånger flyttar motsols till nästa bord.

 

Vad deltagarna inte vet är att varje bord har sina egna regler att spela efter.

Reflektera

  • Inled med att ställa frågan ”om du kunde beskriva spelet med ett ord, vilket skulle det vara då?”
  • Vad förväntade ni er i början av spelet?
  • När upptäckte ni att något var fel?
  • Hur hanterade ni det?
  • Hur påverkade ert talförbud era känslor i spelet?
  • Finns det några motsvarigheter i verkliga livet? Till exempel att köra bil i Tyskland och England?

Att tänka på

Se till att alla känner sig sedda och inkluderade efter övningen. Det är viktigt att låta alla komma till tals och få möjligheten att reflektera utan att bli ifrågasatt.

 

Bord eller filtar för antalet grupper du har så att alla har någonstans att sitta
Kortlekar (utan klädda kort)