Mångfaldstermometern

För att scouterna ska lära sig att hitta sin ståndpunkt och bygga en förståelse för att respektera meningsskiljaktigheter.
Mångfaldstermometern

Rita upp en termometer på golvet eller marken. Vill du verkligen anspela på termometer så rita av en i blått och rött – annars duger det med ett streck eller snöre med markeringar för ”graderna” 1–6. 1 står för ”håller inte med alls” och 6 står för ”håller helt med.” Läs upp påståenden om scouterna och mångfald, se exempel nedan. Låt deltagarna ställa sig på den grad på termometern som motsvarar vad de tycker. De ska stå på en siffra, inte mellan två siffror. Börja med lättare allmänna påståenden, ta de svåraste – som du inte vet själv vad du tycker om – sist. Låt någon eller några deltagare berätta hur de tänker efter varje påstående. I början kan bara en person säga sin åsikt. Låt det sedan övergå till diskussioner när de svårare påståendena kommer. Tanken är att man värmer upp deltagarna så de lär sig metoden innan man tvingar dem att tycka något i svåra frågor.

Exempel på påståenden:

  • Det är roligt att gå till scoutlokalen
  • Lokalen är alltid öppen för scouter
  • Alla kan bli scouter
  • Det är lätt att få andra att börja på scouterna
  • På scouterna kan man vara sig själv
  • På scouterna lär man sig att ifrågasätta oskrivna regler
  • Scouterna är bra på mångfald
  • Det är lätt att vara ny i scouterna eftersom man blir väl omhändertagen
  • Det är en viss typ av människor som blir scouter
  • Scouterna förändrar samhället
  • Alla scouter blir lika accepterade och behandlas jämlikt

 

Att tänka på

Har du aldrig lett värderingsövningar förut eller känner dig osäker, fråga om hjälp hos en annan ledare.

Se också boken ”Vi och Dom – en metodbok om mångfald i scouterna” utgiven av Svenska Scoutrådet.

Påståenden och en uppritad termometer