Möt världen
Instruktioner
De olika momenten förbereds innan aktiviteten. Det är viktigt att allt material är klart för att aktiviteten ska flyta på.
- Placera allt material som behövs i förväg på den plats där aktiviteterna ska genomföras.
- Har ni en levande gran använd denna annars försök få med en plastgran. Granen ska i förväg pyntas med glitter och med en stjärna i toppen.
- Ledaren som ska agera Jultomte ska vara ombytt och redo. En säck med paket ska också vara ordnad
- En eller fleras CD-spelare ska vara redo att spela julmusik
- Fikat ska vara redo att serveras
Start
alla scouterna samlas. Viktigt är att man samlas på en annan plats än där själva aktiviteten ska genomföras. Detta för att öka intrycket. Avslöja inte heller vad aktiviteten handlar om i förväg.
Fundera på hur stora grupper som ska gå tillsammans, en eller flera patruller, för att undvika lång väntetid. Det bästa är nog om varje patrull har en följeslagare som stöd och som ser till att det flyter på bra.
När aktiviteten ska starta leds patrullerna till en startpunkt. Om omgivningen tillåter så kan julmusiken höras svagt redan här. Om inte, låt musiken dyka upp på några enstaka ställen. Om musiken inte kan vara genomgående låt den börja och avsluta rundan.
Väntetid: se till att ha lite lekar i beredskap om det blir väntetider. Gärna med jultema.
Moment 1 Pepparkakor
Har ni möjlighet att bygga en ugn som det går att baka pepparkakor i kan ni låta scouterna baka pepparkakor, använd formar eller låt dem skära egna på jul- eller t.ex. lägertema. Ett annat alternativ är att ha färdiga pepparkakor och låta scouterna dekorera dem med glasyr.
Frågor man kan ställa till gruppen. (Se till att det inte bara är en scout som pratar på alla frågor)
- Finns det något ni bara äter när det är jul?
- Finns det något ni aldrig äter när det är jul?
- Varför är det så?
Ledaren läser texten om pepparkakan:
”Pepparkakan är ett av våra äldsta bakverk
Pepparkakan kommer från början från Tyskland och man tror att den härstammar från ett slags läkemedelsbröd som tillverkades av munkar under medeltiden. Bröden ansågs vara väldigt nyttiga eftersom de innehöll kryddor och honung och folk trodde att bröden kunde bota väldigt många sjukdomar. Sedan var det ju inte så tokigt heller att de var goda och därför blev de ju väldigt snabbt populära.
Ta en pepparkaka till – så blir du snäll!
Det är här uttrycket kommer troligtvis från att man tidigare ansåg att kryddor var rena dundermedicinen. Peppar ansågs hjälpa för t.ex. nervösa besvär och hysteri. Och ju mer kryddor man använde ju mer ont kunde drivas ut ur kroppen (och kanske blev man också mindre hysterisk också). Peppar ansågs t.o.m kunna hjälpa mot matsmältningsbesvär och dålig syn! Nuförtiden har man oftast inte peppar i pepparkakor utan andra kryddor.”
När ni är klara går gruppen vidare till nästa moment.
Moment 2 Julpyssel
Scouterna får göra varsin enkel julgransprydnad av papp, presentsnöre, glitterlim och färgpennor. Man kan tex. göra en ängel, ett hjärta, en tecknad smällkaramell eller julgranskula. På prydnaden ska scouten själv eller med hjälp skriva det han/hon tycker är bäst med julen. Under tiden som scouterna pysslar pratar ledaren med scouterna och låter dem svara på vad just de tycker är bäst med julen och varför.
När ni är klara går ni vidare till granen som står en bit bort.
Moment 3 Julgranen
Här hänger scouterna upp sina julgransprydnader. Granen är redan pyntad med glitter och stjärna i toppen. Under tiden som scouterna sätter upp prydnaderna leder ledaren samtal om hur barnens olika familjer pyntar (eller inte pyntar) granen.
Frågor man kan ställa till gruppen.
- har alla i scoutgruppen gran hemma?
- Har man plastgran eller riktig gran?
- Vad måste man absolut ha i granen?
- Varför sitter det en stjärna i toppen? Kan man ha något annat i toppen?
Ledaren läser texten om varför vi har julgran:
”Julgranen tros vara en tradition från Tyskland. Den gran som så många har i sitt hem på julafton härstammar från Tyskland. Den första granen i Sverige som man vet om var 1741 på herrgården Stora Sundby i Södermanland. Granen var pyntad med levande ljus och godis. Under granen låg presenter.
I slutet av 1800-talet började vanligt folk sätta in en gran över julen. Om stugan var trång så ställdes granen på en pall, på bordet eller hängdes i ett snöre från taket. ”
Avsluta innan ni går vidare med dans kring granen, som av en händelse kan man dansa samma ringlekar som kring midsommarstången.
När ni är klara går gruppen vidare till moment 4.
Moment 4 Julklappar
Gruppen kommer fram till jultomten (utklädd ledare) som sitter i skogen med en säck. Om ni vill och har något att dela ut kan scouterna få varsitt paket. Kanske kan de få lägermärket som en julklapp.
Barnen samlas runt jultomten och jultomten leder samtalet med temat: hur brukar din familj dela/ inte dela ut julklappar?
Tomtens frågor till barnen:
- Brukar alla i gruppen få julklappar på julafton? Om inte, får man presenter någon annan gång då?
- När brukar det vara julklappsutdelning? Efter Kalle Anka eller senare/tidigare?
- Brukar Tomten komma och dela ut julklapparna? Vem delar annars ut julklapparna?
Jultomten berättar även om sig själv:
”Många barn känner till jultomten som en glad gubbe i röda och vita kläder. Men vem är jultomten egentligen? Och varför firar vi jul?
Legenden om jultomten börjar redan på 300-talet, då ett barn vid namn Nikolaus föddes. Ingen visste då att han skulle bli världsberömd som jultomten, mannen med alla julklapparna, men Nikolaus visade tidigt att han hade särskilda egenskaper. Som vuxen blev han biskop i Myra. Härifrån gjorde han massor av goda gärningar. En gång räddade han en familj från fattigdom genom att kasta pengar in genom deras fönster om natten. Men Nikolaus kunde mycket mer än så. Han kunde med Guds kraft väcka de döda till liv, och han kunde rädda sjömän från stormarna. Därför blev Nikolaus utsedd till helgon.
Nikolaus var i första hand ett katolskt helgon. När man i Sverige blev protestanter i stället så hade man inga helgon, men folket tyckte så mycket om Nikolaus att de ville ha kvar honom. Man bytte ut hans biskopskläder och kallade honom Jultomten. Så blev Sankt Nikolaus känd som Jultomten i Sverige.
Idag är jultomten känd över hela världen som den glada, äldre herren som kommer med julklappar till barnen. Så som vi är vana att se jultomten idag – med röda kläder, stort vitt skägg och svarta kängor- var det Coca-Cola som hittade på. 1930 ritade de jultomten så i en reklam för läsken.
-det här är en idé om hur jultomten kom till. Det finns andra personer som menar att det gick till på något helt annat sätt. Det är svårt att veta hur det egentligen gick till.”
När ni är klara lämnar ni Tomten och går vidare till fikan. Här är rundan slut.
Reflektion: Om ni gått rundan i större grupp delar ni nu upp er i patruller. En ledare ingår varje patrull.
Scouterna får fika bestående av pepparkakor (gärna sina egna) och julmust (eller påskmust) Under tiden som scouterna fikar styr ledaren samtalet med hjälp av diskussionsfrågorna nedan. Hitta gärna på egna frågor som relaterar till vad som dykt upp under aktiviteten.
- Firar ni jul på ett sätt som liknar detta? Inte?
- Skilde era sätt att fira sig åt? Hur?
- Finns det något sätt som är rätt eller fel?
- Var det något ni inte visste om julen som ni har lärt er? Vad?
- Är det okej att inte fira jul?
- Varför firar du jul?
- Varför firar du på det sätt som du gör?
- Är det något med julen som du skulle vilja ändra på? Går det att ändra?
- Är det viktigt att veta var traditioner kommer ifrån?
Att tänka på
Tänk på att inte alla firar jul och att familjer kan ha helt andra traditioner. Se till att aktiviteten blir relevant för alla som deltar även om man inte firar jul. Aktiviteten kan även göras för andra högtider och gärna även med högtider från andra kulturer.