Murder mystery - korten på bordet
Detta är en digital aktivitet som riktar sig till äventyrarscouter och utmanarscouter. I vårt exempel utgick vi ifrån Agatha Christies detektivroman “Korten på bordet” och scouterna skulle lista ut vem som begått mordet genom att intervjua de misstänkta.
Instruktioner
Detta är en digital aktivitet som riktar sig till äventyrarscouter och utmanarscouter. Aktiviteten bygger på att man delar upp scouterna i mindre grupper (2-4) scouter som via breakoutrooms får träffa karaktärer. I vårt exempel utgick vi ifrån Agatha Christies detektivroman “Korten på bordet” och scouterna skulle lista ut vem som begått mordet genom att intervjua de misstänkta.
När alla scouter anslutit till mötet inleder ni med att scouternas hälsas välkomna av en detektiv, i vårt exempel är detta Hercule Poirot, som förklarat att det skett ett mord och övergripande vad som hände under mordkvällen. Scouterna delas sedan in i grupper/patruller. Det finns fyra misstänkta så ni kan dela in scouterna i max fyra grupper. Vi hade åtta scouter som deltog så vi delade in dem i två patruller med fyra scouter i varje. Sedan delade vi in patrullerna i par som fick intervjua de misstänkta. Beroende på hur många funktionärer ni är, kan det vara bra att varje patrull får en ledare som är deras detektiv och som hjälper dem. Både teknisk hjälp om man har problem med anslutningen med mötet men också för att kunna hjälpa dem på traven.
Efter inledningen skickar ni ut patrullerna i var sitt breakoutroom tillsammans med sin detektiv för att förbereda sina intervjufrågor. Om ni har olika intervjugrupper som tillsammans bildar en patrull kan ni ledare med fördel redan ha fixat ett digitalt anteckningsblock (t.ex. ett google-docs) så att scouterna enklare kan samarbeta med att turas om att ställa frågor och ta anteckningar. I anteckningsblocket bör scouterna få stödmaterial såsom översikten av rummet där mordet skedde, namnen på de misstänkta samt foto på ledaren som spelar karaktären.
När scouterna förberett sig får de sedan intervjua de misstänkta. Detta kan göras växelvis med att grupperna får träffas i sina patruller för att diskutera teorier och ändra vilka frågor de vill ställa härnäst. I detta material finns ett exempel på tidsschema bifogat. Det är dock ganska tidspressat, men vi rekommenderar att alla patruller hinner intervjua de misstänkta två gånger för att hinna bilda en teori som de sedan kan ställa kontrollfrågor om. I sista breakoutroomet måste scouterna komma fram till vem de tror är mördaren.
Aktiviteten avslutas med att alla samlas i main room. Patrullerna får presentera sina teorier och det faktiska händelseförloppet avslöjas. En del scouter kommer säkert ha fler frågor om vad som hände så planera in tid för detta också.
Att dela upp nya breakoutrooms tar någon minut. Så bestäm i förväg vem av er ledare som gör detta och vilka som kan prata lite med scouterna under tiden.
Medan scouterna är ute i sina breakoutrooms kommer vissa av er ledare vara kvar i main room. Detta är ett bra tillfälle att stämma av med varandra hur det går och om ni behöver hjälpa scouterna i en viss riktning. Har ni möjlighet att ha en ledare som alltid är kvar i main room kan den föra vidare meddelanden från detektiv-ledarna som hjälper scouterna och de misstänkta. Samt att den personen kan hjälpa de scouter som råkat koppla bort från mötet.
I de flesta videokonferensprogram (såsom google-meet och zoom) kan man byta sin bakgrund. Detta rekommenderas för att ytterligare skapa en känsla av att scouterna besöker olika karaktärer. För att scouterna enklare ska veta vem de intervjuar kan man lägga in namnet på karaktären i videofönstret.
Varför
Aktiviteten kommer från Agnes Sörliden, Träkvista Sjöscoutkår.
I de bifogade filerna beskrivs händelseförloppet samt de olika karaktärerna, deras bakgrund och vad de säger till scouterna.
Utöver detta dokument finns också ett förslag till tidsschema och två powerpoint presentationer; en för att planera aktiviteten med de ledare som kommer vara funktionärer och en för att visa för scouterna hur rummets layout såg ut samt visualisering av händelseförloppet.