Olika förutsättningar
Aktiviteten är hämtad från aktivitetspaketet Demokrati för alla. Materialet i sin helhet hittar du under dokument.
Ett enkelt och roligt sätt att undersöka hur olika förutsättningar påverkar oss i livet och därmed
också i våra beslut, stora som små.
Aktiviteten ger på ett enkelt sätt en uppfattning om vad det innebär att någon är priviligierad.
Utifrån övningen kan ni sedan tillsammans börja prata om vilka privilegier och fördelar ni själva
har jämfört med andra. Men också prata om vad det innebär att inte ha dessa. Övningen är också
en bra träning i aktivt lyssnande.
Instruktioner
FÖRBEREDELSER
Läs igenom aktivitetsbeskrivningen ordentligt, för din presentation påverkar mottagandet! Den här aktiviteten ställer krav på dig/er som ledare. Du/ni måste kunna diskutera och svara på frågor om privilegier och enskilda personers fördelar. Det finns alltid en risk att en person som hamnar långt fram tar det för givet att det är så det ska vara. Därför måste du/ni även kunna prata om hur det är att inte ha fördelarna. Eller att till och med ha en nackdel jämfört med andra.
GENOMFÖRANDE
Deltagarna ska under övningen sitta eller stå i rader, så att de bildar patruller som har olika avstånd till målet. Ge varje deltagare ett färgat papper. Varje patrull får en färg så att du senare kan se hur det har gått för var patrull.
- Be deltagarna att skrynkla ihop papperet till en boll.
- Lägg ut repet eller slanan ungefär en meter framför främsta raden. Berätta att andra sidan om linjen representerar framgång och rikedom.
- Säg sedan att det är dags att tävla och be deltagarna att kasta pappersbollarna över linjen.
- När alla bollar har kastats kommer många, men kanske inte alla, i främsta raden ha kommit över linjen. Men nästan ingen av dem längst bak.
- Samla ihop pappersbollarna som nått över linjen i högar för respektive färg. Det blir då tydligt att ju längre bak en grupp suttit eller stått desto sämre resultat.
Låt linjen vara nära till en början, det gör det ännu tydligare. Är det många som lyckas kasta över kan linjen flyttas längre bort till nästa gång. Det viktiga är att det finns en tydlig skillnad att diskutera kring.
Förklara när du flyttar linjen att även i verkliga livet har människor olika förutsättningar. Att vara född i en familj som inte är fattig kan innebära fördelar. Precis som det var en fördel att vara nära linjen. Ofta tänker vi inte på att vi har sådana fördelar. Men för den som kommer från en fattig familj är det oftast tydligt att de har det svårare.
Ett exempel kan vara att familjen inte har råd med bra skridskor till ett barn. Så för att vara lika snabb på isen måste hen kämpa mycket hårdare än de med nya fina och bra skridskor.
REFLEKTION
Om inte deltagarna spontant börjar prata om att det var en orättvis tävling så kan du fråga vad de tycker. Försök sedan leda samtalet så att alla får säga vad de tycker.
Några tänkbara frågor kan vara:
• Hur kändes det att sitta långt bak?
• Hur kändes det att sitta långt fram?
• Kändes det rättvist när pappersbollarna kastades?
• Varför var det orättvist?
• Håller alla med om att det är orättvist?
• Kan de som sitter långt bak göra något för att förändra sin plats?
• Kan de som sitter långt fram göra något för att hjälpa de som sitter långt bak?
Om någon har trängt sig fram för att slänga pappersbollen över linjen så ta upp frågan om det var rätt eller fel att förändra förutsättningarna på det sättet. Avsluta med att prata om att en schysst kompis kan försöka minska skillnaderna. Försök få gruppen att ge exempel på hur detta kan gå till.
Ett A4-papper till varje deltagare som är i en färg per patrull, ett rep eller en slana som är linjen
som visar var framgång är.