Pettson och Findus hajk
En hajk från Spårarna Teminsprogram Pettson och Findus.
Instruktioner
Under hajken kommer scouterna att få åka på kosläpp, gå en uppdragstig och sova i tält. Har ni tur lyckas ni samla in fler saker till mucklorna och får mer information om Tofs. Hajken är tänkt att utföras någon gång mellan möte fem och möte nio i terminen.
Lördag
Ni samlas på morgonen vid en plats ni bestämt tillsammans för att åka iväg på hajk! Efter det åker/går ni tillsammans till närmsta kosläpp. Kosläpp eller betessläpp som det också kallas är när bönderna släpper ut sina kor på sommarbete. Arla kosläpp sker på våren, när vädret tillåter och är en fantastisk upplevelse för oss människor att bevittna. På arla.se kan man läsa mer om kosläpp och när det är dags. Om det inte finns något som passar er kanske ni kan fråga en lokal bonde när hen tänker släppa ut sina kor och om ni kan få komma och titta på.
Efter kosläppet åker ni till er tilltänkta lägerplats och äter lunch. Efter lunchen ställer ni tillsammans med scouterna upp tälten. När tälten är uppställda kan scouterna bära in sin packning och bekanta sig med sin nya sovplats. Detta för att det ska kännas lite tryggare för nya tältare att sova under natten.
Efter tältuppställningen är det dags för uppdragsstigen, dela in scouterna i sina patruller och skicka iväg dem på ett snitslat spår med lite mellanrum så att det inte blir så lång väntan vid kontrollerna. Lek gärna en lek med scouterna som får vänta, välj någon av de lekar som varit populär under terminens gång. Bedöm själva hur långt era scouter orkar gå och planera efter det.
Första kontrollen – Gissa Ljudet!
Pettson har spelat in en massa ljud, men han kommer inte riktigt ihåg vad det är för ljud. Kan scouterna hjälpa honom? Scouterna får lyssna på ljud från till exempel en telefon eller bandspelare.
Spela upp olika ljud för scouterna och låt dem gissa, för varje rätt får de en muta till mucklorna. För förslag till mutor – se möte fem. De olika ljuden kan till exempel vara:
Olika signaturmelodier från tv-program.
En scoutsång ni brukar sjunga, till exempel omkring vår eld.
Olika dialekter, språk, instrument, eller ljud som till exempel: såga, hugga ved, diska, poppa popcorn, regn, äta knäckebröd. Endast fantasin sätter gränserna.
Kontroll två – Ballonggömma!
Findus har gömt grejer som scouterna behöver till mucklorna i ballonger som sedan hängts upp i träd. Scouterna måste nu tillsammans spränga ballongerna för att hitta sakerna. Till sin hjälp får de en lång, vass pinne. Alla i patrullen måste hålla i pinnen och det är viktigt att det finns en vuxen i närheten som kan kontrollera att det bara är ballonger som kommer i vägen. Till kontrollen behövs ballonger, en lång lagom vass pinne och saker som mucklor tycker om att gömma i ballongerna.
Kontroll tre – receptkrångel!
Pettson har bakat en massa kakor, men nu kan han inte lista ut vilken kaka som hör till vilket recept! Kan scouterna hjälpa honom? Om de lyckas får de muckelmutor!
På kontrollen finns fem kakor och fem recept. Låt scouterna smaka på kakorna och därefter lista ut vilken kaka som hör till vilket recept.
Förslag på kakor: chokladbollar, drömmar, kanelbullar, sockerkaka, kolakakor. Recept kan till exempel hittas på arla.se eller så har ni kanske egna hemma?
Kontroll 4 – Hitta delarna!
Findus råkade välta ner delarna till en av Pettsons maskiner i en hink med gegga. Kan scouterna hjälpa honom att hitta alla delar och bygga ihop maskinen innan Pettson får reda på vad som hänt? Om de klarar uppgiften får de välja en strumpa ur Findus udda strumpsamling. Till kontrollen behövs en hink med valfri gegga, legobitar och en bild på hur den färdiga maskinen ska se ut.
Efter den fjärde och sista kontrollen samlas ni vid lägerplatsen och lägger alla saker ni lyckats komma över under eftermiddagen i en påse för att överlämnas till mucklorna på ert nästa möte. Laga mat tillsammans och umgås. Ni kan till exempel läsa Pettson tältar och prata om hur det känns att sova i tält. Eller När Findus var liten och försvann och prata om vad man ska göra om man råkar gå vilse i skogen. Eller så kanske ni leker en lek eller spelar ett spel till Pettson bjuder på marshmallows runt elden. Sen är det dags att krypa ner i sovsäckarna och säga god natt!
Söndag
På morgonen väcks alla barn av Findus som hoppar omkring med kastruller och tjoar, tjimmar och bankar. Findus undrar sen om det gick bra att sova i tält och bjuder alla scouter på havregrynsgröt. Efter frukost hjälps ni åt att riva tälten och sen vill Findus leka med scouterna! Findus är väldigt förtjust i lekarna ”Under hökens vingar kom” som går ut på att man ska ta sig över ena sidan av en plan till en annan. Innan man springer säger den som är hök ”under hökens vingar kom!” de som ska springa säger då ”vilken färg?” höken svarar då med valfri färg och de som har den färgen på sig får gå säkert över till andra sidan av planen. Om man inte har färgen måste man springa över och riskeras att bli tagen av höken, blir man tagen får man vara hök nästa gång. Leken fortsätter till det bara är en kvar som kan springa.
Findus andra favoritlek är Pepparkaksgubbar. Scouterna delar in sig i par som ställer sig armkrok i en cirkel. Ett par tas ut och delas. Den ene utses till jagare och jagar den andra som skall springa ifrån jägaren och ställa sig bredvid någon i ringen. Den andra scouten i paret som scouten ställde sig bredvid släpper då och blir den som är jagad. Om jagaren fångar den andra så byter de roller.
När ni lekt klart börjar Findus bli hungrig. Men det hände en så konstig grej med maten förut... Findus råkade gömma alla köttbullar. Han ville ha köttbullarna för sig själv, men nu när alla scouter lekt med honom hela förmiddagen så ångrar han sig och vill dela med sig.
Findus tar med sig scouterna till ett utmärkt område där köttbullarna är gömda. Antingen kan ni ha ett område för varje patrull, eller ett för hela gruppen. Kom ihåg att paketera in köttbullarna i plast eller något annat vädertåligt innan ni gömmer dem. Märk dem gärna med lite presentsnöre eller något annat färgglatt så det inte blir för svårt. Bestäm själva hur många köttbullar ni vill gömma, det kan ju bli lite jobbigt om ni gömmer alla...
Laga köttbullarna tillsammans med makaroner på stormkök. Se till att ha en vuxen vid varje stormkök för säkerhetens skull. Efter lunch är det dags att säga hejdå till Findus och åka hem. På nästa möte får ni se om alla saker ni lyckats få tag i hjälper er att lösa mysteriet med Tofs!
Varför
Syftet med hajken är att scouterna genom en vandring/paddling/seglats ska få uppleva friluftsliv och förstå att de kan klara sig bra i skog och mark. Att känna sig riktigt bra på något, eller prova något man inte trodde man klarar av stärker självförtroendet och självkänslan. Hajken genomförs till stor del patrullvis och scouterna är delaktiga i hajkens olika moment och får uppleva Tintins äventyr under ett veckoslut. Hajken är tänkt att genomföras lördag morgon till söndag lunch men vill ni ha ett längre arrangemang så fyll på med egna programidéer.