Prototypa mera - Bygg en modell

Denna aktivitet är en del av programmaterial Impact Innovators challenge, där scouter hittar innovativa lösningar på lokala utmaningar. Mer om programmaterialet kan ni läsa på Scouternas hemsida.

Den här aktiviteten är en del av materialets tredje del Lösningsfasen 

Välj och finslipa en lösning

Sammanfattning av steget:

  1. Välj era favoriter
    Titta på alla idéer ni har kommit på tidigare, eller kom på nya. Vilka känns mest spännande, Vilka skulle kunna göra mest skillnad? Finns det någon ni redan kan börja genomföra med de resurser ni har?

  2. Testa och förfina
    Välj ut några idéer och prova dem i liten skala.

  3. Tänk större – vad mer påverkas?
    Titta på er idé ur ett bredare perspektiv.

  4. Välj en lösning att gå vidare med
    Nu är det dags att bestämma sig för en idé att genomföra.

Prototypa mera - Bygg en modell

Så här gör ni:

  1. Introduktion – Vad är en prototyp?
    Förklara att en prototyp är en förenklad modell av en idé – inte perfekt, men tillräcklig för att man ska kunna visa upp den, förstå den, förbättra den och testa den.

  2. Byggfasen – 60 min
    Scouterna (individuellt eller i patruller) bygger sina lösningar utifrån den idé de valt.
    Uppmuntra till att använda enkla material och mycket fantasi. Det är funktion och idé som är viktig – inte att det ser ”fint” ut.

  3. Feedback och förbättring – 15–20 min
    När modellerna är klara:

    • Gå runt som ledare och ställ frågor och ge positiv feedback.

    • Låt scouterna ge varandra återkoppling – t.ex. med en enkel mall:

      • Vad fungerar bra?

      • Vad är otydligt?

      • Vad skulle kunna förbättras?

  4. Testa i verkligheten (eller spelat scenario) – 10–15 min
    Om möjligt, testa modellen i en verklig situation, eller spela upp en scen där den används.
    Exempel:

    • En prototyp på en trygg plats på skolgården – hur används den?

    • En hållbar vattensamlare – var skulle den placeras och hur fungerar den?

Exempel på prototyper:

  • En mobil vagn som delar ut gratis frukt

  • Ett sittkrypin för lugn och samtal

  • En återvinningsstation med tydliga färgkoder

  • En lärplansch om psykisk hälsa för skolan

Att hjälpa scouterna utveckla och testa en fysisk lösning på ett konkret problem – t.ex. en pryl, en plats, ett system eller en uppfinning – genom att bygga en prototyp.

  • Enkla byggmaterial: kartong, skokartonger, papprör, skumgummi, lera, piprensare, tejp, saxar, lim

  • Ritmaterial: papper, pennor