Ranka rättigheter
I den här övningen får scouterna i patruller ett antal lappar med rättigheter att göra en topplista av. Vilken rättighet tycker de är viktigast och vilka är mindre viktiga? Detta är en aktivitet från Aktivitetspaket Spårare Samhällsengagemang.
Instruktioner
Scouterna får ut ett antal lappar med rättigheter och får skriva egna lappar med rättigheter och viktigheter. Rättigheterna som är föreslagna här är inspirerade av artiklar ur FN:s barnkonvention. Men det går alltså också bra att låta scouterna ge förslag på viktigheter som de inte skulle vilja vara utan för att sedan använda de viktigheterna i övningen.
När de skrivit ner sina rättigheter och viktigheter får de tillsammans göra en rangordning i patrullen.
När grupperna är klara får de jämföra sina rangordningar och fråga varandra om varför de valt som de gjort. Ledaren kan fylla på med frågor som
• Är ni nöjda med rangordningen? Vill ni ändra något när ni lyssnat på varandra?
• Var det några rättigheter eller viktigheter som var särskilt lätta eller svåra att placera ut?
Avsluta övningen med att berätta att lapparna de rankat är några av de rättigheter som nästan alla länder i världen har kommit överens om genom FN (om ni använt barn- konventionen). Berätta även att eftersom att barns liv ser väldigt olika ut så är det olika rättigheter som är viktigast för olika barn. Därför är rättigheterna i verkligheten inte ordnade efter hur viktiga de är utan alla rättigheter ses som lika viktiga.
Med det sagt är det självklart att även era spårarscouter kommer att tycka olika, det finns inget rätt eller fel i den här övningen.
Tänk på: Läs- och skrivsvårigheter är vanliga, och förmågan att snabbt läsa lapparna och skriva egna förslag kan variera väldigt mycket i spåraråldern, alldeles oavsett. Låt övningen ta den tid den tar, och var noga med att se efter om ni behöver hjälpa till lite.
Gör det till en naturlig del av scoutmötena att reflektera över upplevelser och känslor som dyker upp hos scouterna. Ledarens roll är att stötta så att varje enskild scout känner sig sedd av gruppen när denne ger uttryck för sina känslor och idéer.
Varför
För att skapa ett intresse bland scouterna för kunskap om deras och andra barns rättigheter. Och för att träna scouterna i att ta ställning och diskutera frågor utifrån sina egna värderingar.
En uppsättning lappar med rättigheter till varje liten grupp (2-4 scouter). Tomma lappar och pennor.
Exempel på rättigheter och viktigheter
Artikel 13-15 Barn har rätt att säga vad de tycker och ha den tro de vill.
Artikel 22 Barn som flytt från ett land ska få skydd och hjälp.
Artikel 24 Barn ska få den sjukvård de behöver. Artikel 27 Barn ska ha ett hem, hela kläder och kunna äta sig mätta.
Artikel 28 Barn ska få gå till skolan.
Artikel 31 Barn ska få leka och vila.
Artikel 38 Inget barn får användas som soldat.