Reflektion/Andakt: MYRAN – Samarbete

Tanken är att berättelsen ska beröra värderingar och allmänna frågor som alla kommer i kontakt med.
Reflektion/Andakt: MYRAN – Samarbete

Denna aktivitet innehåller ett kristet budskap och att du som är ledare själv behöver reflektera kring andakternas budskap innan de hålls för scouterna – eller vid behov göra om dem så att den passar din kårs scouter.

 

De går att läsa i vilken ordning man vill även om det är lämpligt att börja med ”Nya scoutkompisar” där patrullen Myran presenteras lite mer ordentligt och avsluta med ”Avsked”.Efter varje berättelse följer ett avsnitt som kallas för ”Samtal”. Tanken är att varje ledare ska kunna använda samtalsunderlaget på ett sådant sätt att det är anpassat för patrullen. Välj ut frågor och tankar så att det blir meningsfullt för scouterna.

 

Rikard låg och snurrade i sängen och hade svårt att sova. Han tänkte på scouterna. De hade varit ute i skogen bakom scoutlokalen och gått en sväng, spårning kallades det visst. Rikard hade aldrig gått en spårning innan och även om Helén hade berättat ungefär vad de skulle göra så hade han känt sig lite osäker. Det visade sig att det satt ledare utmed stigen och att patrullerna skulle göra olika uppgifter, kontroller, hos dem. Det hade varit ganska svårt men roligt. En av uppgifterna gick ut på att man skulle dra i snören som satt fast i en glasburk. Glasburken skulle röra vid fem olika ställen och patrullen skulle styra den genom att dra och släppa efter i snörena. Rikard tyckte att han hade kommit på ett bra sätt att lösa uppgiften på men så hade Ylva börjat bestämma. Då hade Rikard blivit så där arg igen. Han kunde inte hjälpa det men han tyckte att Ylva var jobbig. Patrull Myran hade först försökt göra som Ylva ville och när det, till Rikards belåtenhet, inte fungerade så hade de försökt på Rikards sätt, men det hade inte heller gått. Stämningen blev allt sämre och de började skälla på varandra. Men så hade Martin kommit på en annan lösning och plötsligt fungerade det.

Lösningen påminde om både Ylvas och Rikards, men var lite enklare. Om Rikard skulle vara ärlig så hade han inte riktigt försökt lösa uppgiften på det sätt som Ylva ville, han ville inte att hon skulle ha rätt. Han visste att det var fel och att han borde ha försökt som Anna, Niklas och Martin, men det var svårt. När patrullen hade klarat av kontrollen och börjat gå till nästa hade Martin varit väldigt mallig och hela tiden pratat om hur bra han var och hur han hade löst alla problem.

- Inte som när du och Ylva försökte, då gick det ju inte alls!

Rikard kunde fortfarande känna hur arg han blev igen men han hade lugnat sig när han fick medhåll av Ylva som också hade blivit sur på Martin. Alla hade gått tysta och det var inte längre roligt att gå på spårning. Plötsligt att hade Niklas sagt att nu fick de lägga av. De andra blev ganska förvånade för Niklas brukade inte säga ifrån. Rikard tyckte att det var bra att Niklas hade sagt till dem även om han skämdes lite. Ylva, Martin och Rikard sa inget men när Ylva berättade en rolig historia så hade de alla skrattat och då kändes det lite bättre.

Vid nästa kontroll delades patrullen i två och den ena patrullen skulle beskriva en bild med fyrkanter och cirklar och sånt för de andra. De andra fick inte titta på bilden och det var väldigt svårt. Rikard var i den grupp som skulle beskriva bilden men han tyckte det var för svårt och han började bli sur igen. Då hade Anna börjat beskriva bilden och hon gjorde det riktigt bra. Rikard hade blivit överraskad, han hade liksom inte riktigt räknat med Anna. Hon var alltid så tyst och höll sig i bakgrunden. Nu hade han sett en annan Anna. Rikard tänkte att så här i efterhand var det lätt att se att när de hjälptes åt och så hade de lyckats riktigt bra. Han såg fram emot nästa gång de skulle få gå på spårning. Nu kände han hur sömnig han var och snart sov han.

Samtal

Att samarbeta är inte alltid så lätt. Det är många som vill bestämma och det är inte alltid som man kan komma överens om hur man ska göra. Ibland blir man osams och då blir det ännu svårare att lösa gemensamma uppgifter. Att samarbeta är att arbeta tillsammans. Alla behövs och om alla är med och hjälper till så löser man mycket mer än om alla ska göra det själva på sitt sätt. När något är svårt händer det att man blir på dåligt humör. Men eftersom ”en scout möter svårigheter med ett gott humör” så gäller: GLVP = Gilla Läget Var Positiv.

Hur brukar er patrull fungera? Får alla vara med och försöka lösa uppgifterna ni fått eller är det bara en del som bestämmer? Är det viktigt att vinna tävlingar på scouterna? Tycker alla likadant? Vem bestämmer om ni tycker olika? Kan ni hålla sams om det inte går så bra för patrullen? Är ni en GLVP-patrull?

 

I Bibeln berättas det om ett tillfälle då flera tusen människor kommit för att lyssna på vad Jesus hade att berätta. Människorna hade inte med sig någon mat och efter ett tag började en del bli hungriga. Lärjungarna började också bli hungriga och irriterade och de försökta komma på hur de skulle lösa problemet. Men så kom en liten pojke fram till Jesus och han hade med sig sin matsäck – fem bröd och två fiskar – och den lämnade han till Jesus. Lärjungarna tyckte att det var väl inte mycket att komma med när det fanns flera tusen hungriga människor där. Men Jesus tackade pojken och välsignade maten och den delades ut till alla som var där och ingen behövde gå hungrig därifrån. (Joh 6:1-13) Tänk om Jesus inte hade fått träffa pojken och fått hans matsäck! Tänk om han hade tänkt precis som lärjungarna – att det var ingen idé med så lite mat till så många människor, då hade alla fått gå därifrån hungriga och de hade inte fått höra Jesus berätta om Gud. Men Jesus ser alla och vill lyssna på alla, både barn och vuxna, och vi kan hjälpa honom så att alla kan få veta vem Gud är. Även på scouterna kan det vara bra att lyssna på alla när man ska lösa ett problem för alla har något att bidra med.

 

Gör samarbetsövningen ”Knuten”.  Man ställer sig i en ring och alla blundar och sträcker armarna rakt fram. Sen går alla in mot mitten och tar tag i varandras händer, bara en hand i vardera hand. Sedan gäller det att reda ut knuten till en eller flera cirklar. Det går inte alltid att reda ut den. Diskutera gärna varför det gick/inte gick få upp knuten och om man skulle ha kunnat göra på ett annat sätt.

 

Bibel