Reflektion/Andakt om att hitta nya kompisar

Prata i patrullen om hur det att vara ny på en plats och hur man ska göra för att hitta nya vänner.
Reflektion/Andakt om att hitta nya kompisar

Denna aktivitet innehåller ett kristet budskap och att du som är ledare själv behöver reflektera kring andaktens budskap innan den hålls för scouterna – eller vid behov göra om den så att den passar din kårs scouter.

 

Abraham flyttar

Spontandrama 1 Mos 12-15

Roller:

Abram, Sara, Lot, Farao

Förflytta gruppen från Ur – Kanaan – Egypten – Kanaan

Återberätta delar av texten – Guds löfte, Abram säger att Sara är hans syster

Läs eller återberättar bibeltexten medan skådespelarna agerar. Om inga scouter vill eller vågar ta då ledarna till hjälp. Därefter berätta du din korta betraktelse. Detta är ett sätt att förmedla hur du upplever texten. Dela upp er i patrullerna och varje patrulledare samtalar och gör övningarna för sig i sin patrull. Avslutar med att be scoutbönen.

 

Marias tolkning av texten:Att flytta är något väldigt speciellt. Man bor på ett ställe där man har vänner, kanske släktingar, en skolklass att gå i, omgivning man är van vid, ett hus man har bott i. Plötsligt så ska man bort från allt det som är invant och tryggt och flytta till ett ställe där allt är nytt.

 

Abram och Sara kände sig nog hemtama och trygga där de bodde i Ur. Plötsligt så säger Gud åt dem att flytta. Jag tror säkert att deras frågor påminde om våra i samma situation. Hur är det på det nya stället, var kan vi hitta vänner, hur ska vi bo? Det finns många sätt att reagera på allt det nya. Man kanske vill visa att man är stark så man sätter sig i respekt. Man blir tyst och blyg och håller sig undan. Man kanske pratar jättemycket. Eller också så ljuger man och hittar på lite om sig själv för att bli poppis. Abram ljög för att han var rädd för Farao men han behövde egentligen inte vara rädd.

I patrullen:

Heta stolen

Gruppen sitter på stolar i en ring. Ledaren läser upp ett påstående kring temat. Deltagarna ska nu ta ställning till påståendet genom att antingen ställa sig upp eller sitta kvar. Den som instämmer i påståendet sitter bekvämt kvar på sin stol. För den som inte håller med blir stolen så ”het” att de måste byta plats med en annan deltagare. Se till att det finns en tom stol i ringen, ifall det endast är en person som inte håller med påståendet.

När alla har tagit ställning kan du som ledare be några av deltagarna att utveckla sitt ställningstagande. Se gärna till att både någon som tagit ställning mot och någon som tagit ställning för får komma till tals i samtalet. Gå sedan vidare med nästa påstående.

Jag har aldrig flyttat

Jag har flyttat till en ny stad/samhälle/by

Jag skulle vilja flytta från den plats där jag bor

Jag vill bo i min by/ort/stad hela mitt liv.

Jag vill flytta härifrån när jag slutat skolan.

Att flytta är spännande.

Att flytta är jobbigt.

4 hörn

Ledaren ger ett påstående, deltagarna får välja på att ställa sig i ett hörn, tre hörn har givna val och ett är öppet. Forma smågrupper utifrån hörnen och låt deltagarna diskutera varför de valt just det hörnet. Blir någon ensam i ett hörn diskutera du som ledare med den eller parar ihop den med ett annat hörn. Smågrupperna berättar sedan för hela gruppen hur de resonerat.
Du har börjat i en helt ny klass. Hur tror du att du reagerar på den nya situationen?

1. Jag ser till att visa att jag är stark och kan slåss så att jag sätter mig i respekt. Ingen ska sätta sig på mig.

2. Jag sätter genast igång och pratar med de jag tycker verkar schyssta.

3. Jag är lite avvaktande tills jag vet hur de nya klasskompisarna är.

4. Eget förslag

Att samtala om:

• Har du kompisar som varit nyinflyttade? Hur var de i början?

• Hur ska man göra för att få nya kompisar när man flyttat?

Det blir roligare om man har tillgång till rekvisita men låt scouterna vara kreativa och hitta på själva hur de vill illustrera sin roll.