Scoutdräkten – varför då?

Det är viktigt att scouterna ska känna sig bekväma i att ha scoutdräkt på sig.
Scoutdräkten – varför då?

Det är viktigt att scouterna ska känna sig bekväma i att ha scoutdräkt på sig. Dess vara eller inte har debatterats flitigt. Scouterna bör ges en bakgrund om varför vi använder plaggen och vad de representerar.

 

Börja med att presentera aktiviteten genom att säga att ni ska prata om scoutdräkten. Genomför en Heta stolen.

 

Gruppen sitter på stolar i en ring. Ledaren läser upp ett påstående kring temat. Deltagarna ska nu ta ställning till påståendet genom att antingen ställa sig upp eller sitta kvar. Den som instämmer i påståendet sitter bekvämt kvar på sin stol. För den som inte håller med blir stolen så ”het” att de måste byta plats med en annan deltagare. Se till att det finns en tom stol i ringen, ifall det endast är en person som inte håller med påståendet.

När alla har tagit ställning kan du som ledare be några av deltagarna att utveckla sitt ställningstagande. Se gärna till att både någon som tagit ställning mot och någon som tagit ställning för får komma till tals i samtalet. Gå sedan vidare med nästa påstående.

 

Förslag på påståenden:

  • Det är roligt på scouterna
  • Jag är scout när jag har scoutdräkten på mig
  • Jag använder alltid scoutdräkten på möten
  • Jag använder alltid scoutdräkten på läger
  • Jag använder alltid scoutdräkten vid högtider
  • Jag tycker om scoutdräkten
  • Det är lätt att se om någon är scout
  • Jag tycker scoutdräkten har ful färg
  • Scoutdräkten är praktisk
  • Scoutledare ska ha samma scoutdräkt som scouterna
  • Jag är rädd om min scoutdräkt
  • Man kan lika gärna ha en scouttröja som en scoutskjorta etc

 

För yngre barn kan det i stället vara lämpligt att låta dem rita. Ge bara instruktionen att de ska rita ”en scout” och låt sedan var och en få presentera sin teckning.

  • Hur ser scouterna ut?
  • Har de dräkt?
  • Varför/varför inte?
  • Hur ser den i så fall ut?

Be deltagarna i patrullen att göra en lista på för- och nackdelar med att bära scoutdräkten genom att vika ett A4 i två delar, med fördelarna på ena halvan och nackdelarna på den andra. Ge 5 minuter för detta. Samla sedan deltagarnas åsikter på blädderblock eller whiteboard. För mindre barn kan det vara lämpligare att samla in åsikterna direkt.

Om inte deltagarna själva berört det, ta upp gemensamhetsaspekten och jämlikhetstanken bakom scoutdräkten som tradition.

 

Avsluta med en ”4 hörn”. Ledaren ger ett påstående, deltagarna får välja på att ställa sig i ett hörn, tre hörn har givna val och ett är öppet. Forma smågrupper utifrån hörnen och låt deltagarna diskutera varför de valt just det hörnet. Blir någon ensam i ett hörn diskutera du som ledare med den eller parar ihop den med ett annat hörn. Smågrupperna berättar sedan för hela gruppen hur de resonerat.

 

Förslag på påståenden:

Man ska ha scoutdräkt på sig

  • alltid under scoutaktiviteter
  • alltid på möten och högtider
  • bara vid högtidliga tillfällen
  • aldrig

Som scoutdräkt gäller

  • bara skjorta och sjal/halsduk, som det alltid har gjort
  • sjalen/halsduken eller skjortan räcker
  • vilket av de nya scoutplaggen som helst går bra
  • vilket plagg som helst, bara det har ordet ”scout” på

Av de nya plaggen är

  • skjortan snyggast
  • pikétröjan snyggast
  • t-shirten snyggast
  • den långärmade t-shirten snyggast

Be deltagarna skriva en kort personlig reflektion om vad scoutdräkten betyder för dem. Be dem också skriva hur de vill att scoutdräkten ska se ut i deras kår.

Att tänka på

En bra aktivitet för att få scouterna att bli delaktiga i kårens demokratiska process. Om ämnet engagerar är detta ett utmärkt tillfälle att tillsammans skriva motioner till kårstyrelsen.