Selfiekampen

Ett sätt att genomföra en kul och engagerande patrulltävling som ligger i tiden och som scouterna attraheras av.
Selfiekampen

Selfiekampen går ut på att scouterna skall hitta till olika platser runt scoutstugan genom att man får ledtrådar genom bilder som läggs upp i t.ex. en facebookgrupp eller snapchatgrupp. När scouterna har hittat platsen skall de visa att de varit där genom att ta en bild (en selfie) och lägga upp den på samma sida. En ny bild läggs upp på sidan av ledarna och scouterna får en ny plats att hitta. Den som varit först på flest platser vinner.

 

Man tävlar patrullvis och för att en bild skall vara giltig skall man kunna identifiera platsen och minst två scouter skall synas på bilden. Patrullerna bör bestå av minst fyra scouter så att man kan dela upp sig två och två och vara lite taktiskt.

Exempel på poängräkning:

  • 1a patrull 3p
  • 2a patrull 2p
  • 3e patrull 1p
  • senare patruller 0p

 

Det lönar sig alltså att komma först till en plats, men det lönar sig också att besöka många platser. Ibland kommer flera bilder upp samtidigt, då gäller det att vara taktisk… Glöm inte att hålla kontakt inom patrullen under hela tävlingen.

 

För att transportera sig godkänns gång och cykel men inte moped eller liknande.

 

Scouterna kallas tillbaka till utgångsplatsen genom att ledarna lägger upp en bild som leder scouterna tillbaka.

 

Övningen bygger på samarbete i gruppen och kommunikation. Oavsett om scouterna cyklar eller går (springer) så blir det garanterat ett högt tempo. Att lägga upp bilder på nätet är inte oproblematiskt och värt att diskutera. En sån diskussion kan man ha både före och efter själva övningen.

Säkerhet

– Se till att den facebookgrupp ni skapar är sluten om ni inte har full koll på huruvida ni kan exponera scouterna på nätet eller inte.

– Om scouterna rör sig i trafikerad miljö är det viktigt att trycka på trafikregler och att vara uppmärksam.

– Cyklar man har man naturligtvis hjälm.

En sluten facebook grupp där scouterna och ledarna är medlemmar.

Ett antal bilder tagna i närområdet och som scouterna kan identifiera.

En mobiltelefon med facebookkonto per grupp och naturligtvis minst en telefon/dator för ledarna.

Cykel och hjälm om man väljer att cykla.