Skattjakt - från Terminsprogram upptäckare - Pirater

Idag ska scouterna få gå på en liten skattjakt. Men det är ingen vanlig skattjakt. De ska nämligen få uppleva ett riktigt äventyr. Scouterna ska patrullvis besöka fyra stycken kontroller. Vid varje kontroll får det ett föremål som de ska återvända med till Kapten Draktand.

Skattjakt - från Terminsprogram upptäckare - Pirater

Skattjakt

Idag ska scouterna få gå på en liten skattjakt. Men det är ingen vanlig skattjakt. De ska nämligen få uppleva ett riktigt äventyr. Scouterna ska patrullvis besöka fyra stycken kontroller. Vid varje kontroll får det ett föremål som de ska återvända med till Kapten Draktand.

Kapten Draktand har sett scouterna utveckling under våren. Han tror nu att de är redo för att hjälpa honom. Men först vill han pröva deras kunskaper.

Ledarna börjar med att göra en karta över området som är aktuellt för mötet.

Skriv ut skattkartan på brunt eller beigefärgat papper, rita dit palmträd, sjöar och djur. Bränn sedan kanterna & häll lite kaffe över den (eller använd en blöt tepåse) för att få till en autentisk sjörövarkänsla. Rita sedan dit ett rött X (på baksidan av kartan!) Rita X-en på de ställen som varje patrull ska starta. Patrullen startar på en av kontrollerna. Låt scouterna börja med att titta på kartan och gissa vart de ska. Håll sedan upp kartan mot fönstret så att scouterna ser X:et genom papperet. Skicka sedan ut dem på skattjakt. När scouterna kommer till den första kontrollen ritar den ansvarige in de andra kontrollerna på kartan. Patrullen får sedan välja själv vilken ordning de vill lösa uppgifterna. På varje station får scouterna ett föremål. Alla de fyra föremålen måste till kapten för att han ska se att de är redo.

Aktivitet 1

Här ska scouterna hjälpa tavernans ägarinna att plocka upp alla hennes tappade syltburkar från vattnet i hamnen. När syltburkana är återlämnade får de ett föremål i belöning.

Ledaren förbereder övningen genom att ordna ett par glasburkar (ex. mindre sylt eller marmeladburk) samt en bit elastiskt gummiresårband. Resårbandet knyts till en ögla som är vid nog att spännas åt runt glasburkens smalaste del. I öglan binds sedan lika många snören (ca 1 meter långa) som antalet deltagare i övningen.

Deltagarna tar sedan varsitt snöre och ställer sig i ring kring burken. Nu gäller det för gruppen att genom att dra i sina snören tänja ut resåröglan så att den kan träs över burken.

När gruppen slutligen lyckas få öglan kring burken ska de släppa efter så att de kan lyfta den upp i luften. Kräver mycket samarbete av gruppen!

Låt gärna gruppen transportera burken en sträcka!

Aktivitet 2

Här ska scouterna spjäla den skadade piratens ben. När piraten är nöjd med scouternas insats belönar han dem med ett av föremålen.

Aktivitet 3

Här ska scouterna hjälpa lillpiraten med att reda ut vad som han kan äta och vad som han ska undvika. När han är nöjd belönar han scouterna med ett föremål.

Laminera kort med giftiga och ätliga växter, svampar och bär. Låt sedan scouterna sortera dem i ätligt och giftigt.

Aktivitet 4

Här ska scouterna överlista hamnens störste lögnhals. När han är överlistad kommer han ge scouterna ett föremål om de lovar att inte berätta för någon att de klara att överlista honom.

Kims lek (alternativt Kims spel) är ett samlingsnamn för ett gäng minneslekar. En vanlig variant är att man har en mängd föremål på exempelvis en filt eller i en låda. Dessa är i lekens början övertäckta så att scouterna inte ser dem.

Reglerna är följande: Scouterna får titta på föremålen under en stund (kanske 30 sekunder), därefter täcks föremålen över igen så att scouterna inte ser föremålen.

Det finns sedan (minst) två varianter på vad som händer sedan:
1. Scouterna skall på skriva ned på ett papper eller säga direkt ut till lekledaren vilka föremål som fanns.

2. Alternativ två går ut på att lekledaren plockar bort exempelvis tre saker, varpå scouterna får försöka genom att på nytt studera föremålen försöka komma på vilka föremål som försvunnit.

När alla föremål är funna återvänder patrullen till kapten. Kapten Draktand kommer då att ge dem guldmynt som de kommer att använda under möte 10.

Mötet är tänkt som avslutningsmöte för terminsprogrammet Pirater för upptäckare. Det är till för att ge scouterna en repetition av allt de har lärt sig under den gångna terminen.

karta över området, tomma syltburkar, elastiskt gummiresårband, snören, laminerade kort med ätliga och oätliga växter och svampar, material till kims spel.