Skepp i hamn - från Terminsprogram upptäckare - Pirater
En lek där scouterna behöver klura själva eller lyssna på varandra.
Instruktioner
Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för scouterna att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är scouternas uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!
De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...
Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.
Scouterna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...
Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.