Stadsjakt

För att öva på samarbete och problemlösning i patrullen
Stadsjakt

Exempel:

Börja med att dela ut ett chiffer till varje patrull. Chiffer är att man byter ut bokstäver eller ord till andra bokstäver eller tecken och gör den oläslig för dem som inte har mallen (nyckeln) för att göra texten läslig igen. Man kan säga att man krypterar texten, sedan används en nyckel för att dekryptera den (göra den till klartext).

Lösningen på chiffret leder till ett gömställe där scouterna finner en bild på något i staden. Därefter ska de gå till stället och finna en ny bild/ett nytt uppdrag osv. Slutet leder till en belöning.

För att kontrollera att de har varit vid alla platser kan det finnas något som de måste ta med sig vid varje station, tex en kartbit eller själva ledtråden.

Att tänka på

Denna aktivitet kan utökas och användas som upplägg på en hajk.

Säkerhet

Ge scouterna ett ”nödbrev” med instruktioner om vad de ska göra om de kommer vilse eller om det händer en olyka, skicka med patrullerna en mobiltelefon och numret till ledarna.

Känner sig scouterna osäkra eller om ni av annan anlednings tycker det är nödvändigt, skicka med en vuxen med varje patrull, men låt scouterna lösa uppgiften själva i så stor utsträckning som möjligt.

Reflektera över deltagarnas fysiska förmåga att ta sig runt och tillgängligheten kring de olika ”gömställerna”. Anpassa aktiviteten efter deltagarnas fysiska förmågor.

 

 

chiffer, bilder, kartdelar eller andra ledtrådar.

Papper och penna till varje patrull.

En ”skatt”/belöning till varje patrull.

Gruppstorlek: 1-8 pers
Tidsåtgång: 30 min - 1 timme
Typ: Utomhus