Tofs har slarvat bort terminsprogrammet - från Terminsprogram Redo för läger

Nu börjar vi en ny termin! Syftet med mötet är att scouterna får veta mer om vad vi ska göra under terminen och samtidigt vara med i en rolig skattjakt. Kanske har vi nya scouter i gruppen och då är detta en möjlighet att lära sig hitta i och utanför scoutlokalen.

Tofs har slarvat bort terminsprogrammet - från Terminsprogram Redo för läger

Dela in scouterna i grupper. Om scouterna redan är indelade i patruller så använd dem. Om det finns nya scouter i gruppen så sprid ut dem jämt med de som varit med tidigare. Om de nya scouternas föräldrar vill vara med så låt dem följa sitt barns grupp. Om ni inte har fasta patrulledare, så välj ut en scout i varje patrull som är patrulledare just det här mötet.

Berätta för scouterna hur ni tillsammans med Tofs hade planerat vårens alla roliga aktiviteter. Tofs hade i uppgift att skriva allt på en tavla så att scouterna skulle få se vad som ska hända. Men nu har Tofs lyckats röra ihop allt och slarvat bort alla möten. Tofs är säker på att de finns i och runt scoutlokalen och har skrivit lappar där han tror att sakerna finns.

Ta patrulledarna åt sidan och berätta för dem hur det går till. Var noga med att berätta att de måste berätta för sin patrull så att alla förstår. Ge varje patrulledare en bit av det röda presentbandet så att han/hon kan visa för sin patrull hur det ser ut. Berätta att varje patrull kommer att få en lapp där det står några ställen och/eller rum som de ska leta i och att det är jättenoga att de bara tar sakerna i just de rummen även om de kanske ser andra ledtrådar. När de har hittat sina ledtrådar ska de samlas vid angiven plats. Ge sedan 

patrulledaren lappen. Det är bra om en ledare kan följa med patrullen i början så att man ser att patrulledaren verkligen berättar för de andra vad som ska hända.

Varje patrull får var sin lapp med fyra ställen i eller runt scoutlokalen. Bra ställen för nya scouter att känna till är toaletten, köket, eldringen men någon ledtråd kan också ligga i en ledares ficka och så vidare. Det är bra om ledare finns runt om i lokalen/området för att hjälpa till att läsa och visa rätt. Vid varje ställe eller rum finns en sak som symboliserar ett möte. Till exempel kan ”Gott på stormkök” symboliseras av en tom tändsticksask med rött snöre runt, mötet ”Tälja” av en knivslida med rött band, ”Redo för läger” av en tältspik etc...

Före mötet har ledarna förberett för att tända en eld. Har man inte möjlighet att elda kan man ställa några lyktor i en grupp. Under tiden scouterna letar tänder en ledare elden/lyktorna som är samlingsplatsen för scouterna när de är klara.

Scouterna rusar iväg och tar med sig det de hittar till samlingsplatsen. När alla patruller är tillbaka samlas alla. Ledarna har tagit fram en stor kartong- eller träskiva där det finns tio rutor för tio möten. Patrullerna får visa en sak i taget vad de hittat och tillsammans får scouterna gissa vad mötet går ut på. Ledarna fäster upp de olika sakerna på det stora terminsprogrammet. Om man i förväg satt i tio spikar så kan sakerna hängas i sina röda snören på tavlan. Behåll tavlan i lokalen så att scouterna kan påminnas om programmet under terminen.

En del grupper passar på att ha föräldrainformation i samband med första mötet på terminen. Var inte rädda för att gömma saker även i det rum som föräldrarna är i – att barnen stökar lite och har roligt är en del av vår verksamhet.

Syftet med mötet är att scouterna får veta mer om vad vi ska göra under terminen och samtidigt vara med i en rolig skattjakt. Kanske har vi nya scouter i gruppen och då är detta en möjlighet att lära sig hitta i och utanför scoutlokalen.

  • Stor kartong- eller träskiva, uppmärkt för tio möten samt spik

  • Rött presentband

  • Tio saker som representerar mötena

  • Ved eller lyktor

  • Terminsprogram