Våga känna - från Terminsprogram Våga

Vi har fem sinnen – syn, hörsel, känsel, smak och lukt. En del säger att vi har ett ”sjätte sinne” – vad är det? Hur skulle det kännas att bli av med ett av sinnena?

Våga känna - från Terminsprogram Våga

Egna sinnen

Vi börjar med leken Gnistan. Alla sitter i ring och fattar varandras händer. Öva en stund på att hålla varandras händer lagom hårt. Förklara lekens regler. En utses att börja, förslagsvis en ledare första gången. Alla blundar. Ledaren skickar en “gnista” dvs en gör handtryckning till den scout som sitter till höger eller till vänster om ledaren. När man får gnistan i sin högra hand skickar man vidare i sin vänstra och tvärtom. När gnistan kommit tillbaka till den som började säger hon/han till och alla kan titta igen. Reflektera: hur gick det? Kom gnistan runt hela vägen? Hur kändes det att sitta och blunda och vänta? Var det spännande och/eller läskigt? Varför?

Dela in scouterna i fyra patruller. Patrullerna får genomföra fyra olika aktiviteter på olika stationer. Om ni är få ledare, slå ihop någon eller ett par av stationerna och patrullerna.

1. Syn

En hinderbana är utlagd i ett rum eller i ett avgränsat område utomhus. Lika många bollar/andra föremål som patrullmedlemmar är utlagda i rummet/området. Låt var och en i patrullen i tur och ordning få ögonen förbundna med en halsduk eller liknande. De övriga patrullmedlemmarna får sedan gå med den som inte ser runt i rummet/området och ska enbart med hjälp av att prata guida kamraten till att hitta en av bollarna/ett av föremålen. Patrullen får gå med kamraten med får inte röra vid honom/henne. Om kamraten tycker att det är läskigt får hon/han hållas i handen men inte styras på det viset. När en boll/ett föremål är hittat får nästa patrullmedlem får förbundna ögon.

2. Smak

 

Fråga scouterna vilka smaker som tungan kan känna. Gå igenom sött, surt, salt och beskt. Låt scouterna i tur och ordning smaka på socker, salt, grapefruktjuice och citronjuice. Vad var vad? Hur smakar det om man blandar? Prova olika kombinationer. Prova var på tungan olika smaker känns! Prova hur smakerna känns om man samtidigt håller för näsan!

3. Känsel

När använder vi känseln? Hur känns det när det kliar, kittlas, skaver, är varmt, är kallt? Låt scouterna reflektera och berätta. Låt scouterna stoppa handen i en hink/bunke med en handduk över och ett föremål i, en och en utan att säga något till någon annan i patrullen. När alla är klara, gå igenom vad de olika hinkarna innehåller. Reflektera: Låt scouterna beskriva hur de olika föremålen kändes. Varför var det läskigt? Var det svårt eller lätt att känna vad det var i hinken?

4. Lukt

Hur luktar olika saker? Vad luktar gott? Vad är en odör? Vad luktar starkt/svagt? Låt scouterna en och en lukta på olika saker, utan att säga något till varandra. Låt sedan scouterna beskriva de olika lukterna och gissa vad det var.

Under detta möte får scouterna utforska och upptäcka sina egna sinnen. Vi provar sinnena ett och ett och ser hur det känns att bli av med ett sinne.

  • Bollar/andra föremål
  • Halsduk/annan ögonbindel
  • Hinkar/bunkar med föremål som gosedjur, löv, havregryn, potatismjöl, modellera Handdukar/tygstycken att lägga över hinkarna
  • Citron, grapefrukt, socker och salt samt kåsor att ha ”smakerna” i
  • Vatten, t-röd, parfym, kanel, ketchup, såpa samt flaskor/kärl att ha lukterna i. Helst ska kärlen vara mörka eller omlindade med en påse/ett tygstycke så att innehållet inte syns