Värderingsövning Linjen - Suntprat

 

En värderingsövning där deltagarna får ta ställning till olika påståenden. Ingen får kommentera någon annans åsikt och det är okej att ändra sig, idag, imorgon, eller om 10 år. Värderingsövningen är en del av mötet Suntprat 1. Suntprat är utvecklat av Equmenia och Hela människan.

Värderingsövning Linjen - Suntprat

Dra en lång linje där ni är, där vardera ände representerar varsitt definitivt svar och avståndet däremellan utgör skalan mellan dessa svar. En situation presenteras samt vilken ände av rummet som utgör vilket svar. Därefter får deltagarna ta ställning till var på linjen de placerar sig själva, baserat på sitt förhållningssätt. När alla har placerat sig på linjen får de som vill säga något om varför man ställt sig där man står. Om man vill får man byta position på linjen när man pratar om varför man valt som man gjort.

Digitalt alternativ: Här kan deltagarna i ett videomöte hålla upp röd eller grön sak som symboliserar ”håller med” eller ”håller inte med”. Mitten/ytterkant av bilden kan symbolisera linjens skala.

Några saker som är bra att tänka på när man leder värderingsövningar är:

  • Uppmuntra deltagarna att göra personliga val.
  • Var noga med att alla blir respekterade för sin åsikt. Ingen får värdera någon annans åsikt. Däremot får man ställa frågor till varandra.
  • Det är tillåtet att ändra åsikt under övningens gång.
  • Var neutral med dina egna åsikter under övningens gång. Efter övningen ska du svara ärligt om någon ställer en fråga till dig.
  • Det bör vara ett visst tempo! Stanna inte upp för djupare diskussioner.
  • Om någon fråga är väldigt het och det verkar finnas ett behov av att fortsätta diskutera den kan det vara bra att följa upp den efter övningen.
  • Försök att ha ögonkontakt med alla men ställ bara frågor till de som vill säga något. Det ska alltid gå att säga ”pass” som deltagare om man inte vill prata.
  • Om man är många kan det vara bra att först låta deltagarna diskutera i bikupor med de som står i närheten av dem innan men sen öppnar upp i storgrupp. På så vis får alla säga något men behöver inte göra det i storgrupp, som vissa deltagare kan tycka är obekvämt.
  • Tacka deltagarna för deras deltagande när övningen är avslutad.

Källa: MOD ledarhandledning utgiven av studieförbundet Bilda och Sensus studieförbund 2005

Påståenden

Sociala medier skapar många positiva och viktiga relationer.
Håller med - Håller inte med

Att ha koll på sin smartphone stjäl en massa tid som borde användas åt läxor och skolarbete
Håller med - Håller inte med

Det är bra med åldersgränser för att få använda sociala medier.
Håller med Håller inte med

Många spel är konstruerade så att man inte ska vilja sluta spela.
Håller med - Håller inte med

Tycker du det är svårt att sluta spela?
Aldrig - Alltid

Mobilanvändande skapar många konflikter med föräldrar/vårdnadshavare.
Håller med - Håller inte med

Att kolla på porr är ett bra sätt att lära sig om sex.
Håller med - Håller inte med

Det finns mycket förväntningar att man ska kolla på porr.
Håller med - Håller inte med

Det är alltid okej att säga nej till att dricka alkohol.
Håller med Håller inte med

Att berätta om drogers faror gör att många låter bli att använda det
Håller med -Håller inte med

Om en kompis använder droger är bör man berätta det för någon vuxen/polisen/socialtjänsten/rektorn.
Håller med - Håller inte med 

Alkoholens effekter och följder är framför allt
Negativa - Positiva

För att få reklektera över vad man själv tycker och våga stå för sin uppfattning. 

Påståenden