Fairtrade: Handelsspelet

Dessa övningar har tagits fram i samarbete med Fairtrade
 

Om övningen:

Detta spel fungerar som en förenklad simulering av världshandeln, där scouterna själva representerar världens befolkning. Spelet kan synliggöra obalansen i världshandeln och hur en individs möjligheter att delta på den globala marknaden påverkas av hens förutsättningar. Kom ihåg att den skeva fördelningen mellan grupperna har ett pedagogiskt syfte och bör vara påtaglig.
 

 

Fairtrade: Handelsspelet

Gör så här:

Steg 1: Dela in alla scouterna i mindre grupper/länder, förslagsvis i deras patruller. Berätta att varje land/grupp ska få i uppgift att tillverka kuber av papper, likt den du delar ut en mall för (se utskriftsbar version finns bifogad). Dessa kuber ska varje land/grupp sälja till marknaden, vilken är du som ledare, då du agerar spelledare. Ju finare kuber grupperna tillverkar, desto mer betalt får de för sin kub. Alla länder/grupper kommer dock att tilldelas olika förutsättningar i form av olika resurser. Nedan följer exempel på hur du kan fördela resurser olikt mellan grupperna.

 

LAND A                                             LAND B                                              LAND C

Papper:     20 st. A4, 20 st. A3                 Papper:    3 st. A4                                        Papper:   10 st. A4

Sax:           ingen alls                                   Sax:          en per gruppmedlem                 Sax:          två saxar

Tejp:         en rulle                                      Tejp:         en per gruppmedlem                Tejp:        en rulle

Linjal:      ingen alls                                    Linjal:      onödigt många                          Linjal:      2 st.

Penna:     ingen alls                                     Penna:     1 st.                                              Penna:     5 st.

 

Steg 2: Placera ut länderna i olika delar av rummet. När du delat ut råvarorna och gett instruktionerna för kubproduceringen börjar spelet.

 

Steg 3: Från början har länderna bara råvaror, inga pengar. Alla pengar finns hos dig/ marknaden. Marknaden är den som köper kuberna av grupperna. Spelledaren bestämmer hur mycket varje kub är värd. Ibland går marknadspriset upp och ibland ned; allt bestäms av dig som spelledare. Länderna får handla av varandra med sina intjänade pengar eller med hjälp av byteshandel om de behöver någon viss råvara eller vill tjäna pengar. Allt är tillåtet. Spelledaren berättar endast att länderna ska göra kuber som ska säljas till marknaden/ spelledaren för att tjäna pengar. I övrigt får scouterna komma på sina egna metoder. Spelet kan antingen vara tidsbestämt sedan innan eller så avslutas det när spelledaren säger att det är slut.

 

Förslag på frågor till efterdiskussion:

  • Vilket land slutade med mest pengar?
  • Vilka metoder användes? Var det till exempel någon som delade med sig?
  • Hur mycket visste de olika länderna om de andra ländernas resurser?
  • Fanns det några samarbeten länder emellan?
  • Finns det någon likhet med verkligheten? På vilket sätt i så fall?

 

Att ge scouterna en ökad förståelse för obalansen i världshandeln och få öva på att interagera mellan grupper med olika mål och förutsättningar.

  • Papper
  • Saxar
  • Tejp
  • Linjal
  • Penna
  • Mall för kuber